0:00
0:00
The Economist30. 10. 201217 minut

Vždyť to nikdo neřídí!

Auta bez řidičů mohou snížit počet dopravních nehod, omezit zácpy a způsobit revoluci v dopravě

52 auta bez ridicu00 jaros
Autor: Respekt

Následkem dopravní nehody zahyne ve světě měsíčně v průměru 108 000 lidí a toto číslo se stále zvyšuje. Bude-li současný trend pokračovat, přesáhne podle Světové zdravotnické organizace do roku 2020 počet zabitých měsíčně hodnotu 150 000. Stále totiž roste množství aut v rozvojových zemích, takže z jedné miliardy v roce 2010 se do roku 2020 jejich počet celosvětově zvýší na dvojnásobek. Hodně životů ušetří používání airbagů ve více typech aut – tato technologie zachránila nejvíce lidí od vynálezu bezpečnostních pásů. Nyní je však na spadnutí mnohem větší revoluce v bezpečnosti na silnicích. Zhruba 90 procent nehod je zaviněno selháním lidského faktoru. Pokud bychom tedy navrhli auta, která by se řídila sama, teoreticky by počet úmrtí měl dramaticky klesnout.

52 auta bez ridicu04 Autor: Respekt
↓ INZERCE

Na dosah ruky

Kromě větší bezpečnosti by auta bez řidičů měla i další výhody. Mohla by vzájemně koordinovat své trasy a pohybovat se v sevřených formacích, čímž by zvýšila kapacitu silničních sítí, omezila zácpy a šetřila pohonné hmoty. Mohla by vyložit pasažéry a pak se sama zaparkovat. Mohla by dokonce stát u zrodu éry sdílení automobilů: auta by byla vysílána k cestujícím na vyžádání a nemusela by tak většinu dne stát nevytížená u chodníku. Navíc by díky nim pochopitelně odpadl stres z řízení, cestující by si mohli číst, surfovat po internetu nebo si zdřímnout. Zatím to vypadá jako sci-fi, ale převážná část technologií, které by proměnily běžná auta v samočinné jednotky, už vlastně existuje. Téměř všechny automobilky již skutečně vyvíjejí senzory, ovládací systémy a další zařízení, která by fakticky proměnila auta v autonomní roboty. Jejich prototypy už dávno brázdí silnice.

52 auta bez ridicu01 Autor: Respekt

Thilo Koslowski, analytik ve společnosti Gartner specializující se na průzkum trhu, předpovídá, že do osmi let se budou taková auta prodávat. Erik Coelingh, vedoucí inženýr v oblasti systémů „podpory řidiče“ ve švédské automobilce Volvo, zase soudí, že to nebude dříve než za deset let. Ať to ale bude trvat jakkoli dlouho, bude se jednat o pozvolný přechod. Než budou auta jezdit naprosto samostatně, budou stále za volantem sedět lidé, jen budou postupně nechávat další a další aspekty řízení na autopilotovi. Majitelé aut vybavených nejmodernějšími asistenčními prvky jsou dnes na začátku tohoto přechodu.

Od konce devadesátých let 20. století už jsou některá auta vybavena možností používat „adaptivní“ tempomaty, které pomocí radarového systému monitorují pozici auta před sebou a automaticky zrychlují či zpomalují. Jeremy Salinger z největší americké automobilky General Motors uvádí, že firma již navrhuje „super tempomat“, který dokáže v pomalém provozu ovládat vůz automaticky – řídí se vodicími čarami a dokáže se vyhýbat jiným vozidlům. Salinger je vedoucím týmu, který pracuje na vývoji této technologie. Druhá největší americká automobilka Ford pracuje na vývoji obdobné technologie nazvané Traf-
fic Jam Assist. BMW se v příštím roce chystá uvést na trh kompaktní elektrické vozítko i3, které bude rovněž vybaveno podobnými funkcemi. Podle Ralpha Hubera z BMW se tento model bude prodávat v přepočtu za méně než milion korun.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc