0:00
0:00
The Economist13. 5. 20127 minut

Papouškování přináší peníze

Firmy musí umět kopírovat nejméně tak dobře jako inovovat

Astronaut

Les Wexner, majitel společnosti Victoria‘s Secret obchodující se spodním prádlem, si každý rok bere na měsíc dovolenou. Během ní cestuje po světě a hledá u jiných společností nápady, které by jeho firma mohla převzít. Jeho oděvní skupina Limited Brands hledá v mezích zákona inspiraci u řady firem, od leteckých společností až po výrobce spotřebního zboží. Wexner zastává filozofii, že napodobování ve světě obchodu je nanejvýš chvályhodné.

To zní skoro kacířsky. Politici i nesčetné profesní ceny vyzdvihují důležitost inovací pro hospodářský růst. Firmy mají na vybranou: inovovat, nebo zemřít. Napodobitelé jsou automaticky zápornými hrdiny: „Firma, která je první … má příležitost vyrábět nejčastěji a na nejvíce žádaných trzích,“ prohlašuje šéf společnosti Burkett & Randle ve filmovém thrilleru Dvojí hra (2009) s Julií Robertsovou v hlavní roli. Firma v něm náležitě zvítězí nad svým obchodním sokem, který se snaží okopírovat jejich přípravek, jenž údajně dokáže léčit plešatost.

↓ INZERCE

Ve skutečném světě se však společnosti vzájemně kopírují – ke svému velkému úspěchu. Vezměme si třeba iPod: nebyl to první digitální přehrávač hudby, iPhone nebyl první chytrý telefon, ani iPad nebyl první tablet. Společnost Apple pouze napodobila produkty jiných výrobců, jenže jim dala mnohem přitažlivější obal. Farmaceutický průmysl tvoří dva tábory – inovátoři a imitátoři. Někteří…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc