Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Společnost, Vzdělávání

Za šikanu si mohou učitelé sami

Represe situaci na školách může jen zhoršit

Střední průmyslová škola Na Třebešíně, 2014 • Autor: Matěj Stránský
Střední průmyslová škola Na Třebešíně, 2014 • Autor: Matěj Stránský

Titulek je provokativní záměrně a naráží na páteční vyjádření ministryně školství Kateřiny Valachové, že v případě šikany učitelky na pražské střední škole Na Třebešíně bude hledat zavinění i na straně školy.  Veřejnost se v téhle věci rozdělila na dvě části. Jedna soudí, že ať už vedení školy o šikaně vědělo či nevědělo, nese za ni odpovědnost a má být odvoláno, druhá takový krok chápe jako podraz učitelů bezmocných před agresivními žáky.

Odpověď je v tomto případě přehledná. Šikana se potenciálně vyskytuje na každé škole a v každém podobném kolektivu. A že to není žádná novinka, dokládají i sto let stará literární díla snad ze všech koutů světa. Kdo četl třeba Musilovy Zmatky chovance Törlesse (rok vydání 1906), ten ví, o čem je řeč. Podstatné tedy je, co s ní škola udělá.

Je zajímavé, že na základních školách se šikana vyskytuje opravdu výrazně méně než třeba v devadesátých letech. Důvod? Dnes naprostá většina škol, hlavně na prvním stupni, věnuje pozornost vytváření a dohadování společných pravidel (obvykle je najdete viset na dveřích třídy), běžné jsou ranní komunitní kruhy (takové to divné sezení na koberci) a další postupy, jak dětem ukazovat, co je v mezilidské komunikaci důležité. Zjevně to pomáhá.

Eduin

Na druhém stupni tyhle metody najdete spíš výjimečně a na středních školách v minimální míře. A právě škola na Třebešíně je vzorovým příkladem velké průmyslovky, kde se něčím takovým velmi pravděpodobně prakticky nezabývají. Ano, mají schránku důvěry a s problémem se lze svěřit třídnímu, ale to je zhruba vše. Na části středních škol je běžné, že učitelé přistupují k žákům z pozice moci, autoritativně - a oni na tuto „agresi“ logicky odpovídají. Agresí. Mezi sebou i vůči učitelům, u nich cítí, že si to mohou dovolit.

Zpátky k tomu titulku. On totiž není zase tak nesmyslný. Zástupkyně ředitele třebešínské školy pro média řekla o studentovi, který ona dnes už slavná videa poslal do médií: Mě by zajímalo, proč to točil. Pokud ho šikana tolik trápila, proč nešel za třídním, za učiteli, nebo za vedením, proč to předal bulváru, jaký to mělo účel? A není tohle chování ještě víc mravně závadné než sama šikana? Byť ta je samozřejmě zavrženíhodná.“ To je děsivé přiznání vlastní nekompetence. Paní zástupkyně není schopná rozlišit mezi agresorem a oznamovatelem?

Psycholog David Čáp, který se vztahy ve školách dlouhodobě zabývá, říká, že šikana učitelů se vyskytuje skoro vždy tam, kde převažuje autoritativní nebo šikanující přístup ke studentům a kde učitelé „šikanují“ kolegyni či kolegu. Třeba tím, že o nich před studenty mluví s despektem. Tím jako by jim udělili „povolení“, že na „toho si dovolit můžete“.

Vyloučení těch tří studentů je asi logické a pravděpodobné, ale představa, že sama represe ten problém vyřeší, je mylné. Naopak, větší represe v autoritativním systému podobné situace jen podněcuje. Vyloučením studentů vytrhneme a odstraníme tři hříbky hořčáky, avšak podhoubí zůstane. A podhoubí opravdu nevytvářejí studenti, ale škola a učitelé.

Podívejte se na videozáznamkulatého stolu, kde se mluvilo o tělesných trestech ve školách i šikaně. (Zmínku o šikaně učitelů najdete na minutě 1:50:00.)

Šikana učitelky, která zemřela, je nelidská, školy málo využívají represi, tvrdí ministryně školství

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].