Ten pravý jazz
O animovaných filmech pro děti, které se nebojí velkých otázek
S mojí aktuálně čtyřletou dcerou sledujeme dětské animované filmy zhruba od doby, kdy jí byly dva roky. Nejdříve to byly hlavně jednoduché, mírně infantilní krátké seriály jako Prasátko Peppa a Krteček, postupně si však začala užívat i celovečerní animáky, které baví i zbytek rodiny. Se ženou jsme dceři nejdříve pouštěli naše oblíbené staré klasiky, ale když se okoukaly, začali jsme postupně objevovat soudobou produkci. A potvrdili si předpoklad, že v animované tvorbě od časů našeho dětství došlo k zásadní proměně. Stále více pohádek pro dnešní děti se snaží zpracovávat složitá témata, jako je smrt, smysl života nebo vztahové problémy v rodině. Objev tohoto světa pohádek, které se nebojí velkých otázek, u mě způsobil, že jsem se na rodinné večery strávené u domácího projektoru začal těšit možná víc než naše dcera. Přinesl s sebou ale i otázky. Kde se tyhle filmy vzaly? A není na ně naše dcera ještě příliš malá?
Na druhém břehu
Ten pocit, že se dívám na něco, co se výrazně liší od filmů mého dětství, se poprvé intenzivně dostavil ve chvíli, kdy jsme s dcerou na displeji mého laptopu sledovali několik let starý americký film Coco. Rozdíl byl patrný od první minuty – zatímco většina starších dětských animovaných pohádek se odehrávala v povědomém prostředí připomínajícím Evropu či Spojené státy a jejich hrdiny byly nejčastěji bělošské děti (pokud jimi tedy zrovna nebyla zvířata, příšerky či hračky), Coco nás přiváděl na mexické maloměsto. Dýchla z něj atmosféra jiné, barevné a neokoukané kultury podbarvená lokální hudbou. To vše se samozřejmě odehrávalo v dokonale propracované počítačové animaci, jaká za mého dětství jednoduše neexistovala.


Ústřední postavou příběhu je Miguel, syn obuvníka, který sní o tom, že se po vzoru svého prapředka stane slavným kytaristou. Rodiče o tom ale nechtějí ani slyšet a po jedné zvlášť vyhrocené hádce v Miguelovi vztek přeteče a uteče z domova. Shodou okolností je zrovna svátek mrtvých, kdy se podle staré mexické tradice na jedinou noc v roce otevírá hranice mezi světem živých a zemřelých a malý Miguel se při návštěvě hřbitova omylem „propadne“ na druhou stranu. Kolem překvapeného chlapce se najednou objeví zemřelí předkové, kteří jsou v souladu s estetikou mexického svátku zobrazení jako poměrně roztomilí cukrkandloví kostlivci. Když Miguel pochopí, že mu od duchů nehrozí žádné nebezpečí, rozhodne se s nimi vydat přes most do říše mrtvých, aby tam hledal svého prapředka, slavného hudebníka, ke kterému vzhlíží.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu