0:00
0:00
Speciál23. 11. 202210 minut

Kultura na svobodném Hradě

Od Havla přes Klause k Zemanovi – jak se měnily poměry v areálu české státnosti

Od divoké technoparty po samopalníky a protitankové zátarasy. Tak by se dal ve zkratce shrnout vývoj přístupnosti Pražského hradu v posledních dvaatřiceti letech. Václav Havel nechal během třináctiletého prezidentského mandátu proměnit dříve nedostupnou komunistickou pevnost v přirozenou spojnici mezi západem a východem města – a plnou kultury. Václav Klaus následujících deset let víceméně udržoval, co jeho předchůdce započal. A Miloš Zeman dalších deset let dělal všechno pro to, aby se poměry na Hradě vrátily do stavu před porevolučními změnami.

Blake, techno a neonové srdce

Když na něm v prosinci 1989 vystřídal Gustáva Husáka, otevřít Hrad veřejnosti si Václav Havel vytyčil za jeden z prioritních úkolů. V touze následovat našeho prvního demokratického prezidenta Masaryka si i on do areálu přizval renomovaného architekta. Za první republiky Pražský hrad upravoval Jože Plečnik, v letech 1990–2003 Bořek Šípek. Nový design díky němu nezískala jen prezidentská kancelář, ale i Španělský sál, který byl rekonstruován za tehdy masivní sumu 70 milionů korun.

↓ INZERCE

Šípek měl na starosti spíš méně viditelné zásahy, jako například nový vstup do Obrazárny Pražského hradu, který byl na druhém nádvoří postaven v roce 1998 v podobě postmoderní železné branky se dvěma skleněnými dveřmi. Ve stejné době kousek odsud vznikal daleko ambicióznější projekt.

Jelení příkop rozdělený Prašným mostem na horní a dolní část byl během komunismu přísně střežen, už jen kvůli tomu, že si v něm…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc