0:00
0:00
Téma9. 6. 202115 minut

„Není pravda, že lidé nakupují kvůli vzrušení z nových věcí. Nakupují tak často, že už žádné skutečné vzrušení necítí.“

Návrhářka ORSOLA DE CASTRO vidí, že mladí lidé se k oblečení chovají lépe než před deseti lety. Nechtějí měnit svět k lepšímu, ale nakonec ho tak změní.

ORSOLA DE CASTRO

Co jiní viděli jako odpad, byl v jejích očích nevyužitý materiál. A na tomto principu postavila před čtyřiadvaceti lety svou úspěšnou módní značku Somewhere. Ne nadarmo se jí přezdívá královna upcyclingu – tedy metody, kdy se materiál jen nepoužije znovu, ale přeměnou v novou věc se „povýší“. A návrhářka Orsola de Castro (55) kvituje, že si ji osvojuje čím dál více mladých designérů. „Už bychom nemuseli vyrábět žádné další oblečení a nové by mohlo vznikat z již existujících materiálů,“ říká spoluzakladatelka britského hnutí Fashion Revolution, jež patří k nejvýznamnějším hlasům zasazujícím se o „zpomalení“ neustále se zrychlujícího byznysu, který zatěžuje planetu a dotýká se každého z nás. V éře fast fashion a vyhazování je podle ní nejvýznamnějším krokem ponechat si oblečení a starat se o ně, aby nám vydrželo co nejdéle. Proč a jak by to měl člověk dělat a jak se změnami začít, popisuje i ve své nové knize Loved Clothes Last: How the Joy of Rewearing and Repairing Your Clothes Can Be a Revolutionary Act (Milované oblečení vydrží: Jak se radost z opakovaného nošení a opravování oblečení může stát revolučním aktem).

Některé značky loni rušily objednávky u svých dodavatelských továren ve třetím světě, tudíž přivedly do neřešitelné situace tamní zaměstnance, kteří už tak mnohdy pracují za nuznou mzdu. Deníku The Guardian jste řekla, že vám uplynulý rok připomněl dobu před osmi lety, kdy se zbortila bangladéšská textilní továrna Rana Plaza. Nejtragičtější událost v…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc