26. Jak založit zábavné gymnázium
Chceme učit vyprávět příběhy, říká Magdaléna Benešová
V mottu své nové školy máte napsáno „Škola, kde se nelže“. V jiných školách se lže?
Ne. My jsme tou větou chtěli dát najevo něco jiného. Když někoho něco učíte, tak předáváte znalosti, dovednosti a postoje. V českých školách se ale na ty postoje trochu zapomíná. Pro nás je postojová část velmi důležitá. A myslíme si, že když to dáme veřejně vědět, tak to bude studentům jasné už od začátku.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Jaké postoje?
Například že je důležité, aby se studenti učili pro sebe, ne pro známky, a proto neopisovali. Že se nepodvádí, nelže, pomáhá se druhým. Jde o základní principy chování, které jsou přirozené a nad nimiž lidé ani nepřemýšlí. Ale my si myslíme, že je dobré dát najevo, že je naše škola takto hodnotově ukotvená.
V tom jste se někde inspirovali? Nebo jak to vzniklo?
Inspirace vznikla podle Koleje Jiřího z Poděbrad. Toto gymnázium vzniklo po válce, založili jej tři terezínští vězňové a chodili do něj například Václav Havel a Miloš Forman. Bylo zaměřeno na určité hodnoty a spojení s praxí. To nás taky oslovuje. Větu „Tohle je škola, ve které se nelže“ pronesl její ředitel k žákům, kteří do ní nastupovali.
Jak by mělo to propojení s praxí vypadat?
Truhlárnu na dvoře, jako měli oni, asi nezvládneme, ale zaměření na novinářské dovednosti, které máme v plánech, snad ano. Také budeme navazovat na vzdělávací projekty, které už běží v Post…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu