Když se v 19. století stavěla železnice z Olomouce do Prahy, měla vést přes Uničov, malé historické město v západní části Hané. Místní sedláci si ale postavili hlavu a pole železnici neprodali. Musela se tedy hledat trasa dál od města.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Tak zní místní legenda vysvětlující, proč vede trať asi pět kilometrů jižně od města. Tahle nevýhoda způsobila, že se v Uničově k vlaku a od vlaku jezdilo vždy na kole. Když ale po revoluci provoz na silnici houstl a už několikátého cyklistu srazilo auto, učinila radnice rozhodnutí, které stálo na počátku pozdější proměny celého města – postavit podél silnice pro auta ještě jednu užší asfaltovou cestu pouze pro cyklisty a chodce mířící na vlak nebo dál do Litovle. Díky těmto začátkům má dnes Uničov pověst jednoho z nejlépe investujících měst do cyklistické dopravy.
Nejkratší cesta
Podobně jako jiná cyklistická města leží Uničov v rovině, až zhruba deset kilometrů na obzoru se zvedá Nízký Jeseník. Kolem je asi deset vesnic, o kus dál podobně velká města Šternberk, Šumperk, Litovel, Mohelnice a Zábřeh. Jízda na kole přitom patří stejně jako v jiných rovinatých oblastech Česka k přirozené dopravě po Uničově i jeho okolí.
Starosta Radek Vincour (ODS) říká, že právě množící se vážné nehody cyklistů přivedly radnici koncem devadesátých let k rozhodnutí dostat lidi na kolech…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu