Je to Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band od The Beatles? Deska, která jako první ukázala možnosti konceptuálního alba? Nebo What’s Going On od Marvina Gaye prosycené deziluzí z politického vývoje Ameriky počátku sedmdesátých let? Nebo debut The Velvet Underground & Nico, který sblížil rock s avantgardou? Mohla by to být i prvotina Sex Pistols Never Mind the Bollocks, která navždy zachytila vztek i generační konflikt? A co když to je The Queen is Dead od The Smiths popisující existenciální prázdnotu thatcherovské Británie?
Všechna zmíněná díla se v různých kruzích a různých žebříčcích ucházejí o titul nejlepšího alba všech dob. Jsou to klíčové desky, které by měl člověk znát a slyšet, aby pochopil příběh populární hudby, která umí naráz být reakcí na společnost, dobrodružným experimentem i nezávaznou zábavou. Vtipné přitom je, že z hlediska kulturního provozu máloco podléhá tak vzrušeným debatám jako právě diskuse nad tím, co jsou vlastně ta nejdůležitější alba všech dob.
Co poslouchat, aby byl člověk v obraze a slyšel to podstatné? Aby bylo jasné, že má vkus, orientuje se a ví, co je relevantní? V případě populární hudby se totiž ještě na ničem neusadil prach. Nic není dost zapomenuto, mnozí průkopníci z první generace rocku jsou stále naživu a mladší zase objevují v nedávné…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu