Celé týmy pracují na tom, aby nám umožnily lépe utrácet
Každý to dobře zná. Jakmile člověk vejde do dobré samoobsluhy či supermarketu, třeba jen pro chleba a mléko, nakoupí obvykle mnohem více, než původně chtěl. Většina zákazníků totiž mezi rafinovaně upravenými regály neodolá: zboží se kupí všude kolem něj a náhle se zdá být tak potřebné… „Psychologií supermarketů“ se dnes v Evropě zabývají celé odborné týmy. Analyzují chování nakupujících a zkoumají zkušenosti prodavačů. Neexistuje hnutí naší spotřebitelské psychologie, které by uniklo jejich soustavnému rozboru. Jejich úkol je prostý: udělat ze zákazníka pokud možno dokonale fungující stroj na spotřebu zboží, seřizovaný a spouštěný reklamními odborníky.
Začínáme napravo
Pochod supermarketem začíná napravo – to je základní zákon světa zboží. Lidské pohyby se vždy orientují na pravou stranu, lidé se naučili jezdit vpravo a rovněž jejich pohled míří a soustřeďuje se zprava doleva, proti směru hodinových ručiček. Vpravo jsou proto regály plné a pestré, oslňují co nejpestřejší paletou výrobků a zboží. Jakmile se vydáme na cestu, uchopí nás a naladí „psychologie supermarketu“. Potvrdilo se, že především v menších samoobsluhách se vyplácí koncepce „nejprve zelenina a ovoce, pak ostatní“. Klasická hospodyně totiž nakupuje nejprve zeleninu a pak k ní hledá maso a přílohy. V hlavě zákazníka tikají neviditelné hodiny jeho vlastního časového snímku: ráno přece musí nejprve posnídat. To znamená mléko, kefír,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu