Bilion k dobru
Česko dostalo z fondů EU jeden roční státní rozpočet navíc, ve využití peněz má ale pořád rezervy
Pro návštěvy z jiných měst má šéf ostravského dopravního podniku Daniel Morys neobvyklou pozornost. Vizitku, která není na papíře, ale na plastovém obdélníku jako bankovní karta. S kreditem 40 korun a na rubu s pokynem „stačí přiložit“.
Kdo za ředitelem nepřijel tramvají, může se ocitnout v rozpacích, co si s dárkem počít. V Praze nejsou podobné vymoženosti zvykem, pozadu je v tomto ohledu i zbytek republiky. Bezkontaktní bankovní kartou lze za lístky platit třeba i v Plzni nebo v Liberci. V Ostravě ale stačí kartu jen přiložit k terminálu, pak s ní znovu pípnout při výstupu a o nic dalšího – třeba o volbu tarifu – už není třeba se starat. Systém sám strhne jízdné tak, aby cestující platil co nejméně.
„Jsme město, které vás neojebe,“ osvětluje svoji podnikatelskou filozofii ředitel Morys. Novinku zaváděl před třemi lety se sloganem, že něco podobného má v Evropě jen Londýn. Od března Ostrava přidala platební funkce i do nové mobilní aplikace a mezi fanoušky hromadné dopravy potvrdila image města, které má proti ostatním velký náskok. Už loni bylo v Ostravě víc pasažérů, kteří zaplatili kartou, než těch, kteří si koupili starou dobrou papírovou jízdenku. Ty se proto od příštího roku úplně ruší. Z automatů budou padat už jen plastové karty podobné té, již šéf podniku rozdává hostům.
Přes dvě miliardy
Žluté platební terminály do všech tramvají a autobusů stály Ostravu 100 milionů korun a jejich…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu