Bilion k dobru
Česko dostalo z fondů EU jeden roční státní rozpočet navíc, ve využití peněz má ale pořád rezervy
Pro návštěvy z jiných měst má šéf ostravského dopravního podniku Daniel Morys neobvyklou pozornost. Vizitku, která není na papíře, ale na plastovém obdélníku jako bankovní karta. S kreditem 40 korun a na rubu s pokynem „stačí přiložit“.
Kdo za ředitelem nepřijel tramvají, může se ocitnout v rozpacích, co si s dárkem počít. V Praze nejsou podobné vymoženosti zvykem, pozadu je v tomto ohledu i zbytek republiky. Bezkontaktní bankovní kartou lze za lístky platit třeba i v Plzni nebo v Liberci. V Ostravě ale stačí kartu jen přiložit k terminálu, pak s ní znovu pípnout při výstupu a o nic dalšího – třeba o volbu tarifu – už není třeba se starat. Systém sám strhne jízdné tak, aby cestující platil co nejméně.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
„Jsme město, které vás neojebe,“ osvětluje svoji podnikatelskou filozofii ředitel Morys. Novinku zaváděl před třemi lety se sloganem, že něco podobného má v Evropě jen Londýn. Od března Ostrava přidala platební funkce i do nové mobilní aplikace a mezi fanoušky hromadné dopravy potvrdila image města, které má proti ostatním velký náskok. Už loni bylo v Ostravě víc pasažérů, kteří zaplatili kartou, než těch, kteří si koupili starou dobrou papírovou jízdenku. Ty se proto od příštího roku úplně ruší. Z automatů budou padat už jen plastové karty podobné té, již šéf podniku rozdává hostům.
Přes dvě miliardy
Žluté platební terminály do všech tramvají a autobusů stály Ostravu 100 milionů korun a jejich…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu