Turistický sen, který je pořád lepší a lepší – to je Airbnb. V každém velkém světovém městě včetně Prahy jsou na výběr stovky či tisíce bytů v těch nejlepších čtvrtích, jejichž počet každý měsíc roste. Za osm let, co tato veleúspěšná služba na sdílení životního prostoru funguje, se pronajímatelé naučili, co jejich hosté požadují, takže komunikace a objednávka jsou dnes stejně hladké jako někde v hotelu. Neocenitelnou výhodou navíc je pocit, že člověk nepatří mezi stádní oběti masového cestování. „Nebuďte turisté, žijte jako místní – i když třeba jen na jeden den,“ zní motto Airbnb. A podle firemní statistiky si ho už na vlastní kůži vyzkoušelo sto padesát milionů lidí.
Úspěch jedněch ovšem není nutně úspěchem druhých. To si myslí radnice evropských a amerických měst, kde je Airbnb obzvlášť populární. Návštěvníci a turisté jsou skvělá věc, přinášejí oživení a peníze, ale podle starostů jsou tu zásadní negativa: ceny bytů rostou a bydlení v centrech měst je čím dál tím nedostupnější pro místní; v honbě návštěvníků za autentickým prožitkem tak paradoxně místní život mizí. Pálí je to tak, že by oblíbený byznys nejraději zakázali.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Nebuďte bláhoví
Když v roce 2008 malá americká firma vyrazila do světa, smysl toho, co nabízela, byl následující: místní lidé dostanou šanci pronajímat nevyužívaný pokoj ve svém bytě, což jim kromě přivýdělku nabídne i zábavu v podobě těžko předvídatelného mixu hostů z celého světa. Ti zase ušetří za ubytování a dostanou šanci prožít svůj…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu