Donuty a kapučínka
Pražské náměstí Jiřího z Poděbrad jako učebnice gentrifikace
Borůvkový dortík za 82 korun. Láhev limonády značky Francis Hartidge‘s Celebrated Original Cola za 75 korun. Ne mléko, ale nemléko, dvě deci za 65 korun. Na mlýnku Nord beans a Rebelbean a mamacoffee. Tyhle a podobné lahůdky jsou nenápadní nositelé procesu, který právě nabírá tempo na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze. Sociální vědy jej nazývají gentrifikace a všimne si ho každý, kdo tudy prochází, nebo si tu třeba chce něco koupit – všechno je tu o něco dražší než o pár ulic dál. Dobře oblečení lidé, které tu člověk potká, ovšem vypadají, že si to umějí vychutnat.
Postup gentrifikace je podrobně popsán a probíhá následovně: určitá oblast ve vnitřním městě je „objevena“. Dojde k přílivu nových obyvatel z vyšších příjmových skupin, než je obyvatelstvo původní. Jako první přichází hipster, tedy student, umělec, objevitel zapomenutých městských zákoutí. Za ním yuppie, young urban professional, dobře placený mladý manažer, podnikatel, expert. Změní se sociální a fyzické prostředí v místě. Dojde k obnově bytového fondu a zvýšení cen bydlení. Nastává postupné odstěhování starých obyvatel a jejich výměna za nové. Náměstí Jiřího z Poděbrad může v těchto dnech sloužit jako učebnice a Růžena Stachová jako průvodkyně.
Jiřák-Hipstřák
Je jí sedmdesát pět, na Vinohrady se přistěhovala v roce 1966 do bytu, kde žil její muž, fotograf Jiří Stach, se svou maminkou. Od té doby bydlela celá rodina v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu