0:00
0:00
Rozhovor5. 3. 20107 minut

O elektromobilech s Janem Horčíkem

Na téma hybridních automobilů, elektromobilů, nových typů pohonů a paliv, v současnosti nejatraktivnějších modelů elektrovozů, i toho jak by mohly elektromobily majitelům vydělávat díky technologii označované zkratkou V2G, jste mohli diskutovat s Janem Horčíkem, šéfredaktorem magazínu Hybrid.cz.

Astronaut
Autor: Karel Cudlín
Autor: Karel Cudlín
↓ INZERCE

 (*1984) absolvoval bakalářský studijní program v oboru  Mediální a komunikační studia na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Na webových stránkách 

se věnuje technologiím, které v budoucnu povedou k ekologické a efektivní automobilové dopravě, ale prostor je věnován i ekologickému bydlení a alternativním zdrojům energie.

Jak ochránit elektrickou síť před náhlým a těžko předvídatelným přílivem proudu z větrníků? Zajímavou roli by v tom mohla sehrát auta na elektrický pohon. O technologii, která by pomohla energetice i ekologické dopravě, se jednalo na nedávné výroční konferenci amerických vědců v Kalifornii. (Z článku v Respektu 10/2010.)

(On-line rozhovor jehodinový,je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na dotazované osobnosti. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách. Vámi vložené dotazy se zobrazí s malým časovým zpožděním.) 

:02ExternistaZa doby mých studií (promoce 1967) platilo, že pro trakci jsou výlučně nejvhodnější seriové ss motory. Dnes se v mnoha aplikacích, typických dříve pro seriové motory (např. startery) používají ferity, (což je vlastně motor s cizím buzením), znám i aplikaci kdy byl nasazen derivační motor - vhodný tak akorát pro dynamo. Vím, že např. pro posilovač řízení u některých VW modelů se používá asynchronní motor(!!!) s frekvenční regulací. Jaké motory jsou z dnešního hlediska pro elektrickou trakci elektromobilů nejvhodnější, a s jakou regulací (výkonovou, rychlostní, či nějakou jinou ?) jsou nejčastěji nasazovány?10:49Jan HorčíkJeště v 90. letech byla většina elektromobilů poháněna bezkartáčovými stejnosměrnými elektromotory. S jedinou výjimkou, a tou byl elektromobil GM EV1. Na jeho vývoji se podílel také Wally Rippel, který indukční (asynchronní) elektromotor využil nejen u GM EV1, ale o mnoho let později také u Tesly Roadster.
Naopak třeba Mitsubishi iMiEV využívá synchronního elektromotoru s permanentním magnetem pro jeho vysoký točivý moment od nízkých otáček. Každý výrobce elektromobilů tedy dnes přistupuje k problému jinak.
Odlišná je situace v oblasti hybridů, kde nadále všeobecně převládají bezkartáčové ss elektromotory. Ohledně regulace vám bohužel nedokážu odpovědět.:46KubiznakLidstvo se nyni snazi akumulovat energii do akumulatoru. Tato akumulace je vsak strednedoba - radove tydny. Pro zajisteni „trvale udrzitelneho rozvoje“ bych predpokladal s ohledem na stridani rocnich obdobi dulezitejsi dlouhodobou akumulaci. Jake jsou soucasne moznosti a vize?11:43Jan HorčíkO téhle oblasti energetiky nemám mnoho informací, nicméně vím, že existují např. projekty setrvačníkových elektráren, běžně už pracují také přečerpávací elektrárny, pracuje se také na velkých sodíkových kontejnerových bateriích.:56jakub z.jste vy sam pane horciku presvedcen ze se technologie V2G stane realitou? i v cr a jeste za naseho zivota?10:57Jan HorčíkNe že bych tu snad chtěl dělat reklamu, ale „nic není nemožné“ :). Technologie V2G má smysl, chytré rozvodné sítě jsou nevyhnutelné, stejně jako elektrifikace dopravy. A přestože vývoj v oblasti pohonu automobilů v posledních 50 letech víceméně stagnoval - odhlédneme-li od zajímavého vývoje dieselů a účinnosti, doufám, že následujících 50 let bude naopak dobou výrazného vývoje kupředu.:06Jožka BalánByl jste v Ženevě - bylo i tam téma technologie V2G na pořadu dne?10:55Jan HorčíkAno, ačkoliv jen velmi okrajově. O V2G se mluvilo v rámci workshopu „The Fully Networked Car“, jde o Projekt EDISON který začal v Dánsku ve spolupráci se švýcarskou výzkumnou laboratoří IBM.:28Jack MacBooByl jste jste na autosalónu z něčeho opravdu PAF? Vlastníte nějaký z hybridů?10:59Jan HorčíkHybrid nevlastním. V Ženevě mě opravdu zaujaly např. studie elektromobilu Quant, útlý elektromobil Lumeneo Smera a také plug-in hybrid Porsche 918 Spyder.:19MagdalénaA co kdyby na podobné bázi fungovaly i mobily - večer je přeci většinou nikdo nepoužívá a dobíjet se taky musí… :-)11:00Jan HorčíkNení to špatný nápad, v zásadě by se dal aplikovat na většinu přenosné elektroniky. Problém je s kapacitou, která je mnohonásobně nižší než v případě elektromobilů.:54Petr KohoutTrochu se ve všech těch pojmech a názvech ztrácím - je velký rozdíl mezi elektromobilem, elektrovozem a hybridem?11:20Jan HorčíkElektromobil = auto, které nemá žádný spalovací motor, nýbrž pouze elektromotor. To samé je elektrovůz, který je synonymem pro elektromobil.
Hybrid = auto, které používá kombinaci spalovacího a elektrického motoru.
Těch pojmů je ještě víc, ale tohle je základní a nejjednodušší rozdělení, které by mělo být obecně srozumitelné i pro laickou veřejnost.:14JaromírMohou tedy Dánové dosáhnout na Googlem vyhlášenou odměnu?11:55Jan HorčíkJakou odměnu máte na mysli?:51Tomáš K.Dobrý den,
mohl byste mi prosím sdělit, zda akumulátory používané pro technologii V2G by byly 12V, nebo se uvažuje o úplně jiném napětí? Další dotaz je, zda máte nějaké detailnější informace o Nissanu Leaf, konkrétně jakou spotřebu bude mít. Zatím jsem pochopil, že stávající osobní elektromobily mají spotřebu cca 15 kWh/100 km jízdy, tedy dle vašeho serveru bude uvažované typické dobíjení proudem na 100km vzdálenost 16A při napětí 230V trvat 4,5 h, s tím, že budou existovat i 3-fázové přípojky. Děkuji předem za odpověď.11:38Jan HorčíkVoltáž akumulátorů- to skutečně nevím. Co se týká Nissanu Leaf, jeho spotřeba má být 14 kWh/100 km, alespoň podle zprávy Nissanu z konce roku 2009.:15MagdalénaExistuje již něco na způsob solárního automobilu? Ty by pak mohl vyrábět enegrii pro každou jednotlivou domácnost…11:22Jan HorčíkAno, solární automobily (elektromobily) existují, nicméně jde ve většině případů pouze o experimentální automobily například univerzitních a jiných výzkumných týmů. Nicméně solární technologie se začínají používat i v praxi už dnes - např. nový hybrid Toyota Prius může mít volitelně zabudované solární panely, které mohou dodávat energii klimatizaci když auto stojí na parkovišti. Sednete si pak do auta, kde není „jako v peci“.:00Ferenc FuturistaWow - teď jsem koukl na ty vaše stránky a chci se zeptat - neměl jste možnost zkusit tu vodíkovou motorku od BMW (nááádhera)?11:34Jan HorčíkNeměl, to je zatím pouze studie. Nicméně testovali jsme například elektrické enduro Quantya a to je vynikající zážitek.:09Tomáš K.Ještě jednou dobrý den,
můj dotaz z 11:11 je zatím ve fázi čekání na odpověď, takže s dovolením zasílám ještě další: jaká je odhadovaná životnost baterií osobních elektromobilů? Samozřejmě bude hrát roli počet a způsoby vybíjení a nabíjení, ale zajímala by mne alespoň jakási průměrná odhadovaná hodnota. A ještě jeden dotaz: společnost ČEZ poskytla Domovu Sue Ryder elektromobily Fiat Fiorino, již jste zaznamenali nějakou zkušenost zaměstnanců s nimi? A poslední dotaz: chystá ještě nějaký výrobce kromě Nissanu v dohledné době výrobu 4-místného hatchbacku či jiného „rodinného“ vozu? Děkuji za odpovědi a přeji pěkný den! Tomáš K.12:01Jan HorčíkŽivotnost baterií se odhaduje průměrně na 10 let. Konkrétně Nissan ale plánuje, že li-ion baterie, které si po takové době přesto uchovají zhruba 70%-80% kapacitu, využije pro skladování energie v jiných aplikacích. Co se týká Sue Ryder, osobně jsem dosud s nikým nemluvil, nicméně je to velmi dobrý námět na článek pro náš server - děkujeme. K poslednímu dotazu: ano, kromě Nissanu je v plánu ještě několik rodinných elektromobilů. Asi zdaleka nejblíže realitě je elektromobil Tesla Model S, čtyři lidé se ale vejdou také do Mitsubishi iMiEV (již v prodeji v Japonsku, brzy v Evropě). Také čínská automobilka BYD chystá svůj rodinný elektromobil BYD E6, který byl k vidění i na autosalonu v Ženevě a prý bude k dispozici také na evropských trzích.:24Tomáš K.Aha, vy jste mi na první dotaz již odpověděl v 11:38, tak to jsem předtím přehlédl, omlouvám se a samozřejmě za odpověď děkuji. Tomáš K.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].