Auta jako orchestr
Jak ochránit elektrickou síť před náhlým a těžko předvídatelným přílivem proudu z větrníků? Zajímavou roli by v tom mohla sehrát auta na elektrický pohon. O technologii, která by pomohla energetice i ekologické dopravě, se jednalo na nedávné výroční konferenci amerických vědců v Kalifornii.
Na začátek listopadu roku 2006 nevzpomínají manažeři firmy E.ON v dobrém. Pobočka firmy na severozápadě Německa obdržela žádost, aby načas odstavila jedno z důležitých vedení vysokého napětí spojujících region se zbytkem země. Bylo totiž třeba přemístit obří výletní loď Norská perla z doků, kde byla vyrobena, do Severního moře. Během plavby po řece Emži musela podeplout příslušné vedení a svojí výškou (asi 60 metrů) hrozila, že způsobí nebezpečný výboj a vedení poškodí.
Firma pečlivě namodelovala, jak odstávka zatíží zbytek sítě, a nezjistila nic varovného. Vedení tedy vypnula. Jenže se neočekávaně zvedl silný vítr. Větrné elektrárny v celém regionu začaly pumpovat do sítě značné množství elektřiny, kterou nebylo kam „odložit“ – v současných sítích je nutné vyrobený proud hned spotřebovat. Vše se pak odehrálo během vteřin: automatika odstavila několik přetížených vedení, takže se navzájem propojená evropská síť rozpadla na tři izolované ostrovy. Ve dvou z nich elektrárny nedodávaly do sítě dost proudu, aby pokryly spotřebu, takže musela opět zareagovat automatická ochrana a přetížené síti ulehčit tím, že řadu zákazníků odpojila. Bez elektřiny zůstalo až patnáct milionů lidí v řadě evropských zemí od Chorvatska po Španělsko. Zastavily se vlaky, přestaly fungovat semafory, lidé uvízli ve výtazích.
Vítr tvoří důležitý zdroj energie a v budoucnu by měl hrát stále…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu