Politická kampaň by měla být i etická. To, co dělá Marek Prchal, etické není
S předsedou Asociace reklamních profesionálů Davidem Sudou o tom, proč vyloučili nejznámějšího marketéra Andreje Babiše
Sdružení reklamních profesionálů ADC vyloučilo ze svých řad nejznámějšího marketéra Andreje Babiše Marka Prchala. Jeho členům vadí, že „způsob, jakým je vedena nynější kampaň, překračuje nejen profesionální, ale i etické hranice“. „Vymezili jsme se vůči členovi klubu, který se v rámci našeho fungování zavázal k zachovávání dobrého jména našeho spolku. Svojí činností to ale porušil,“ říká předseda ADC David Suda.
Co konkrétně vám vadí?
Marek Prchal je součástí marketingového týmu Andreje Babiše, jeho agresivní kampaň mezi prvním a druhým kolem prezidentských voleb pobouřila lidi uvnitř klubu. Začali říkat, že to, co předvádí, je už moc. Někteří další lidé zvenčí také označovali náš klub v komentářích a říkali, jak je možné, že tento člověk je ještě naším členem. Proto jsme se tím zabývali na členské schůzi, řešili jsme, jestli je tato kampaň, na níž se Marek Prchal podílí, etická. A sto procent zúčastněných se vyjádřilo, že není.
Vadí vám především to, že Babišova kampaň „používá, a k tomu ještě zcela bezostyšně a účelově, marketing a reklamu k šíření lží, strachu a štěpení společnosti, což je nejenom amorální, ale zároveň i nebezpečné pro budoucí směřování oboru“. Kde se Babišova kampaň podle vás takhle chovala?
Kampaň si zahrává s motivem strachu, viděli jsme to například na různých billboardech. Se strachem se tam pracuje už skoro na úrovni ohrožení života, když o vojácích a protikandidátovi tvrdí, že nás chtějí zavléct do války. To, že si uděláte kampaň, která se naváží do konkurence, není nic nenormálního. Kupříkladu Airbank si rýpe do konkurence, v reklamě má nějakého bankéře konkurence, vůči němuž se vymezuje. Tonalitou, s níž to dělá, je však humor. Nikdy nesáhla po neférových argumentech, nestrašila, nepracovala s tak děsivými obviněními, jako je válka. Kdyby takto postupovala, pak by rozhodně měla problém. Z hlediska etiky by na ni byla podaná stížnost na Radu pro reklamu- a ta by na základě svého kodexu vyhodnotila, že je to neetické. Problém je, že Rada pro reklamu se podobně nezabývá politickou reklamou. Proto jsme to řešili my.
V čem je to, co vám nyní vadí, horší než to, co se tady už v minulosti objevovalo při jiných kampaních. Miloš Zeman na billboardech tvrdil, že Jiří Drahoš zaplaví zemi migranty, političtí konkurenti přirovnali Babiše k Putinovi. To nebylo šíření lží?
Jako klub jsme nikdy nebyli nucení to hodnotit. Že jsme tak učinili aktuálně, je kvůli osobě Marka Prchala, který byl jedním z nás. Nemáme informace, že kampaně, které jste zmiňoval, by dělal nějaký jiný náš člen.
Markem Prchalem jste se zabývali už dříve. Co jste řešili?
Vždy stížnost vznikala stejně jako ta současná: zda jeho aktivity spojené s ANO nebo Andrejem Babišem nejsou v rozporu s dobrým jménem našeho spolku. Debatovali jsme kolem dokola, padaly argumenty pro i argumenty proti. Nicméně to, co dělal, nemělo nikdy úroveň této kampaně, vždy to bylo tak nějak na hraně. Vždy někdo v rámci debaty vytáhl, jestli není horší prodávat produkty, které jsou horší pro naše zdraví jako alkohol, cigarety. Končilo to plichtami, nedošlo k rozhodnutí, ale věci se od té doby posunuly k horšímu. Proto jsme jednali.
Marka Prchala jste už nejdřív vyzvali k odchodu z vašeho sdružení, ale neučinil tak. Jak vám to zdůvodnil?
Nikdy v naší historii jsme nikoho ještě nevyhazovali. Proto jsme ho nejdříve vyzvali k dobrovolné rezignaci: že tady ty stížnosti jsou, jestli je schopný je reflektovat a odejít. Reagoval tak, že je rád naším členem a nemá důvod odejít. Tak jsme hlasovali.
Zkoumali jste, nakolik má na tom, co vám vadí, podíl, a nakolik jsou za tím další členové Babišova marketingového týmu?
Pro členy je jeho podíl dostatečný, aby rozhodli, jak rozhodli. Dostal pozvání na hlasování, které se ho týkalo. Kdyby normálního člověka chtěli vyhodit a cítil to jako křivdu, měl by potřebu říct "takhle to přece není, nemám s tím nic společného". Ani to se nestalo.
Bavil jste se někdy s Markem Prchalem v poslední době o tom, co dělá, kde má hranici, kam až je ochotný zajít?
Osobně jsem ho viděl jednou v životě. Hluboko před tím, než se pustil do politické reklamy. Tenkrát to byl ten energický kluk v reklamě, který se v oboru zorientovával a začal ty věci dělat, byl hbitý na sociálních sítích, progresivní. Od té doby jsme ale nepřišli do kontaktu.
Hranici čestnosti a poctivosti politické kampaně se tu zatím nepodařilo najít a stanovit ani soudům. Jaké máte v tomhle směru ambice vy?
Uvidíme. Vyloučení Marka Prchala není osobní mstou jednomu člověku. Spustilo to však debatu. Naši členové se vyjádřili, že by chtěli, aby vznikl kodex politické reklamy, aby se to řešilo systémově. V rámci politických kampaní jsou nové prvky, s nimiž jsme se dříve nesetkali, je v nich více konfrontace, přitvrzuje se. Že toho bude tolik, jako to vidíme nyní, nikdo nevěděl. Je to nová věc, je potřeba se k ní postavit. Už jen signál, že za pár hodin se k nám připojily dva další subjekty, které to chtějí řešit, je důležitý. Mluvím o Klubu politické komunikace a Masarykově univerzitě, fakultě politologie.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].