Pokora, jaká se nevidí
Méně někdy znamená více. To je poselství, které si diváci LFŠ i Festivalu nad řekou mohli odnést z projekce předělané verze zatím posledního filmu Vladimíra Morávka Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště.
Zbrusu nový režisérský sestřih, který v názvu obsahuje matrixovský přívlastek Reloaded, nepůjde do kin. Podle Morávka má občas kolovat na různých přehlídkách, desítky dalších hodin s ním v uplynulých měsících strávil údajně jenom proto, aby měl před sebou čisté svědomí.
Rozhodl se přitom k takřka bezprecedentnímu kroku. Přestože Reloaded verze obsahuje nové, nepoužité pasáže, dokázal téměř dvouhodinový film sestříhat o dobrých pětatřicet minut. „Vyhodil jsem takové ty výjevy, kdy si postavy vyprávějí o tom, co v následujících minutách udělají,“ glosoval to s nadsázkou po projekci. Výsledkem je sevřenější tvar, který na rozdíl od původního filmu ani minutu nenudí.
Režisérské sestřihy totiž často slouží k pohlazení ega slavných tvůrců. Ti mají v naprosté většině pocit, že je producenti okradli o některé drahocenné scény, které nesmějí skončit v šuplíku. Někdy ovšem šponují diváckou trpělivost na maximum. Coppolova autorizovaná verze Apokalypsy je o 49 minut delší než ta, co šla do kin v roce 1979. LeonehoTenkrát v Americe nakynulo v režisérském sestřihu o celou hodinu a půl.
Tvůrčí duo Budař – Morávek po nečekaném úspěchu Nudy v Brně potkal osud tvůrců, od nichž se najednou něco čeká. Podobně jako Budařovu revizorovi Hrubešovi tak dlouho meldují, že je inkarnací tibetského lamy, až tomu uvěří, tak divadelníci byli po pěti Českých lvech vmanévrováni do pozice bezmála záchrany strnulé tuzemské kinematografie.
Původní Hrubeš a Mareš ale trpěl velkými postprodukčními problémy. V digitální střižně se jednoho dne ztratila data obsahující scény mezi šedesátou a osmdesátou minutou snímku. Morávek s Budařem se v posledních dnech před premiérou pokusili torzovitému tvaru přesto dodat smysl. Reakce kritiky i diváků na příběh o nerozlučných kamarádech, poněkud deprivovaných nešťastnících, mezi jejichž přátelství vrazí klín intriky štábu televizní reality show, byly přinejmenším rozpačité.
„Fiasko s Hrubešem a Marešem nás vrátilo zase na zem a my jsme se s klidem mohli vrátit mezi bizarní, nezávislé tvůrce,“ komentoval to v Písku Morávek. Klamných svodů autorské pýchy se Morávek podle všeho zbavil dokonale. Sáhnout na svůj film a seškrtat ho o čtvrtinu – to chce pokoru, která se mezi filmaři jen tak nevidí.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].