0:00
0:00
Agenda23. 7. 20083 minuty

Turisté nechtějí v Česku utrácet

Rekordně posilující koruna nepoškozuje pouze exportéry ale i podnikatele v cestovním ruchu. Turistů sice neubývá, obchodníkům ale dramaticky klesají tržby.

Astronaut
Autor: Respekt

Před několika dny prorazila česká měna k euru 23 korunou hranici. K dolaru se již obchodovala dokonce pod 14,50 korunami. Radost českých turistů, kterým tak zlevňuje útrata v zahraničí, nesdílejí čeští obchodníci, jejichž klientelu tvoří turisté ze zahraničí. „Z našeho aktuálního průzkumu vyplývá, že obchodníci a restauratéři v centru Prahy odhadují meziroční pokles tržeb o 20 až 30 procent,“ prozradil Respektu.cz tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

↓ INZERCE

Praha je přitom pro příjezdovou turistiku zásadní. Podíl turistů přijíždějících do hlavního města tvoří 60 procent z celkových 6,7 milionu lidí. „Tyto nůžky mezi Prahou a dalšími regiony se budou dále rozevírat. V ostatních regionech totiž chybí čtyřhvězdičkové hotely, není tam vyžití a podobně,“ stěžuje si Okamura. Ani posilující koruna tak nepomůže přilákat turisty do levnějších krajů.

Meziročně loni do Česka přijelo o 3,8 procenta více turistů, přesto jsme mezi evropskými státy pod průměrem 4,2 procenta. Celosvětově došlo k nárůstu počtu turistů dokonce o 6 procent. Mění se také struktura cizinců přijíždějících do Česka. Klesá počet Němců a Britů, naopak sem více přijíždějí Poláci, Slováci nebo Rusové, kterých zde bylo meziročně o třetinu více.

Obchodníky ale trápí daleko více právě útraty zahraničních turistů. Ti totiž mají připraveno na den například 100 euro, ale s posilující korunou si tak mohou dovolit utrácet čím dál méně. „Zatím nemusí obchodníci lidově řečeno zavírat krámy, ale když s nimi mluvím, tak tvrdí, že pokud to tak půjde dál, tak třeba nebudou mít na nájem,“ upozorňuje Okamura. K euru koruna posílila za poslední rok o pětinu, k dolaru dokonce o třetinu své hodnoty. Navíc v Česku rostou ceny rychleji než ve většině vyspělých zemí.

Odliv zahraničních klientů potvrdila Respektu.cz také Zdeňka Kubíčková, marketingová manažerka hotelu Holiday Inn. „Díky silné koruně dochází ke snížení počtu zákazníků z USA a Evropy, kteří se u nás navíc ubytovávají na méně dnů. Počet zákazníků z východní Evropy mírně narůstá,“ sdělila pro Respekt.cz.

Východní přísliby

Na východní země se zaměřuje také agentura na podporu příjezdové turistiky CzechTurism. „Na východní země se zaměřujeme už dlouhodobě. Své aktivity zde vyvíjí naše zahraniční zastoupení v Rusku a na Ukrajině. Jsou to tři týdny, kdy skončila rozsáhlá vlaková roadshow na transsibiřské magistrále, pomocí níž bychom do ČR rádi přitáhli turisty z této oblasti,“ sdělila Respektu.cz Markéta Chaloupková z mediálního oddělení agentury.

Činnost agentury financuje ministerstvo pro místní rozvoj. Ročně putuje do agentury CzechTurism dotace ve výši kolem 350 milionů korun. Z této částky agentura realizuje jak své reklamní kampaně, tak například účasti na veletrzích cestovního ruchu nebo provoz zahraničních kanceláří. Podle Okamury je to ale málo. „V Maďarsku jde na podporu cestovního ruchu desetkrát tolik. CzechTurism se v rámci svých možností snaží, ale chybí tady aktivnější podpora ministerstva,“ tvrdí.

I přes neustále posilující českou měnu nebude ale agentura měnit své plány pro letošek. „Marketingové akce pro letošní rok byly naplánovány a avizovány s větším časovým

předstihem, takže je nějak zásadně měnit nebudeme,“ uvedla Chaloupková. Podle jejích slov ani neplánují převést část prostředků na příští rok, kdy by případně koruna nemusela být tak silná.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].