0:00
0:00
Agenda23. 9. 20086 minut

Stát přijde o miliardy z privatizace

Světová krize dopadá i na případné zájemce o ČSA nebo Letiště Praha.

Astronaut
Autor: Globe Media / Reuters

Úvěrová krize na finančních trzích se může výrazně dotknout hospodaření českého státu. Vláda totiž počítá do konce svého volebního období s příjmy z privatizace Českých aerolinií a Letiště Praha. Celosvětové problémy s financováním se ale mohou dotknout také případných zájemců o koupi těchto státních firem.

↓ INZERCE

Jednoznačně to bude mít na privatizace vliv. Finanční investoři totiž fungují tak, že si na tyto projekty potřebné finance půjčí, a to se jim za současné úvěrové krize dost prodraží,“ prozradil Respektu.cz analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Mimoto klesají ceny akcií těchto společností, takže financování prostřednictvím emise nových akcií není také výhodné. Investoři by tak mohli nabídnout nižší cenu, než stát očekává. Firmy se navíc budou pravděpodobně sdružovat do konsorcií. Dá se to očekávat zejména u privatizace Letiště Praha, ze které by chtěl stát získat 100 miliard korun. „Ta částka je hodně nadsazená. Ruzyňskému letišti mimo současné krize uškodila také privatizace další letišť v Evropě. S tím se původně nepočítalo,“ tvrdí Procházka. Stát tak získá o několik miliard méně, než původně očekával.

Současné problémy měly zřejmě vliv také na časový plán privatizace. „Ministerstvo financí předpokládá, že by mohlo dojít k privatizaci společností ČSA i Letiště Praha v průběhu roku 2009, respektive v jeho druhé polovině,“ řekl pro Respekt.cz Jakub Haas z tiskového oddělení. Ještě na jaře přitom náměstek ministra financí Ivan Fuksa mluvil o konci letošního roku.

Vysoké ceny ropy a slábnoucí ekonomiky dopadají na oblast letectví velmi tvrdě. ČSA ale zatím podle hospodářských výsledků čelí těmto problémům relativně úspěšně. „Privatizaci ČSA pomáhá nákupní apetit německé Lufthansy, která skupuje další letecké společnosti po Evropě. Kupuje je s prémií a vytváří tak i srovnávací základnu pro prodej ČSA. Stát by tak mohl získat zhruba 4,5 miliardy,“ předpovídá Procházka. Přibližně s takovou částkou počítá i ministerstvo financí.

Více se nestihne

Na počátku vládnutí současné koalice se zdálo, že bude zprivatizováno více státních podniků. Mimo doprodeje sedmiprocentního balíku akcií ČEZu (podle aktuálních údajů Střediska cenných papírů zatím ministerstvo financí prodalo něco málo přes čtyři procenta), ČSA a Letiště Praha se už ale větších privatizačních akcí zřejmě nedočkáme. „Politický cyklus se přehoupl do své druhé poloviny, a nikdo už se do privatizací nehrne,“ zdůvodňuje to Procházka. Prodej dalších firem by tak mohl pokračovat v příštím volebním období. To ale bude záviset na tom, kdo do vládních křesel usedne, a jak bude nová vládní garnitura pokračování privatizačního procesu nakloněna.

Současná vláda zvažuje do budoucna například možnost prodeje části Budějovického Budvaru. (více v článku Gandalovič: Budvar by se měl spojit se strategickým partnerem). „Budvar má bez značky hodnotu asi 6 miliard korun,“ odhaduje Procházka. Samotná značka má například podle Jiřího Mikeše z katedry obchodního podnikání Vysoké školy ekonomické v Praze hodnotu až 50 miliard korun. „Jsou to přehnané čísla. Akvizicí InBev a Anheuser-Bush navíc ještě značka ztratila hodnotu,“ oponuje Procházka. V hodnotách značek se projevuje i samotná krize na finančních trzích. Například podle zprávy Brand Finance, kterou zveřejnil deník Guardian, ztratilo 100 nejdražších značek světa od začátku roku hodnotu 67 miliard dolarů (jeden český státní rozpočet).

Ministr zemědělství Petr Gandalovič před několika měsíci nastínil také možný prodej části majetku státního podniku Lesy ČR. Teď se ale v souvislosti s Lesy ČR mluví spíše o neprůhledných zakázkách a policejním vyšetřování. „Na řízení Lesů ČR jde vidět, že státní ruka není to nejlepší řešení. Případný prodej části podniku by ale měl být do rukou silného strategického partnera,“ uvedl Procházka.

Prodej ČEPS?

V privatizaci by mohla skončit také železniční nákladní společnost ČD Cargo. „Budou potřebovat nějaký čas na spojení se slovenským železničním cargem. Navíc po plánovaném uvedení části akcií německé Deutsche Bahn na německou burzu by mohla i česká nákladní přeprava zaznamenat svůj růstový příběh,“ odhaduje Procházka. Podle něj by mohl stát prodat své podíly také ve firmách ČEPRO nebo v provozovateli přenosové soustavy ČEPS. „V některých evropských státech se takové firmy dokonce obchodují na burzách.“

Posledním velkým podnikem, který by mohl skončit v rukou soukromého kapitálu je Česká pošta. Ta ale zatím podstupuje ozdravnou kúru před liberalizací poštovního trhu, která by měla přijít zřejmě v roce 2013. „Otázky o privatizaci jsou v tuto chvíli naprosto předčasné,“ sdělil již dříve Respektu.cz Vladimír Řepka z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Více čtěte v článku Černý Petr České pošty.

Podle Procházky není problém v malé nebo velké odhodlanosti vlády privatizovat státní firmy, ale měl by se změnit důvod, proč jsou tyto společnosti prodávány. „Místo lepení děr v rozpočtu bychom měli výnosy směřovat například do penzijního systému. Příjmy z privatizace akcií ČEZu ale místo toho směřovaly na výstavbu dálnic.“

Přes burzu ne

Prodej ČSA ani Letiště Praha zřejmě neproběhne přes burzu, stát svůj podíl odprodá přímo strategickému investorovi. Ani v případě dalších státních firem se s možností prodeje přes burzu nepočítá. „Současné období určitě není pro prodej na burze ideální, ale nedá se na to dívat optikou aktuální krize. My doporučujeme privatizovat podnik po částech, a řídit tak celý proces. Na tom se nic nemění,“ nevzdává se možnosti prodeje státního majetku na burze Jiří Kovařík, tiskový mluvčí Burzy cenných papírů Praha. „Na prodeji akcií ČEZu si to stát minimálně vyzkoušel. Doufáme, že nebude platit rčení „jedna vlaštovka jaro nedělá“, a stát bude v budoucnu privatizovat i další podniky přes burzu.“

Jak dlouho potrvá současné období, kdy jednotlivé tituly během dne posilují nebo oslabují až o desítky procent, si Kovařík netroufá odhadnout. „Někdo odhaduje, že to bude v řádu měsíců, někdo je ještě pesimističtější. Karta je teď na druhé straně Atlantiku, a pokud budou americké firmy dál reportovat špatné výsledky, tak budou trhy nadále rozkolísané,“ předpovídá.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].