0:00
0:00
Agenda27. 11. 20133 minuty

Příliš bezpečná letadla

Letecká doprava ukazuje, že technologie by měla mít hranice

Jen si odskočím
Autor: Shutterstock

Když jsem se před pár měsíci ptala na Letecké fakultě ČVUT v Praze jednoho z instruktorů, jestli by byl schopen odpilotovat letadlo sám bez druhého důstojníka, s úsměvem odpověděl: „Já to odlítám v pohodě, jen nevím, co se bude dít, až si budu muset odběhnout.“ Optimista by řekl, že nic - a možná by nebyl daleko od pravdy. 

Pilot Boeingu 777 Tom Casey americké NBC News řekl, že při letu z New Yorku do Londýna spočítal, kolikrát se dotkl řízení. Během celého letu dospěl k číslu sedm včetně vzletu a přistání. Letadlo prý vlastně letělo samo a krásně. Jeho slova jen potvrzují nejnovější zprávy agentury pro leteckou dopravu FAA (Federal Aviation Administration), podle které se piloti až příliš spoléhají na automatické systémy letadla.

↓ INZERCE

Důsledkem této přehnané důvěry částečně mohla být i havárie letu Air France v roce 2009. K ní došlo poté, co při špatném počasí zamrzla zařízení měřící rychlost proudícího vzduchu – to vyřadilo autopilota a nechalo tři piloty, ať si se situací poradí sami. Příčina této tragédie jistě plyne i z množství dalších faktorů, nicméně je statisticky potvrzené, že příliš mnoho zabezpečovacích systému vede k falešnému pocitu jistoty. 

Již před více než deseti lety řešili odborníci problém: pomalu tehdy klesal počet cyklistů, zároveň prudce stoupal počet lidí, kteří používali helmy - a přitom se zvýšil počet úrazů hlavy o 10 procent. Helma jim totiž poskytla pocit, že i když pojedou o něco rychleji a riskantněji než obvykle, nemůže se jim nic stát. Podobné výzkumy se týkají i rodičů, kteří vozí své děti velice opatrně až do chvíle, než jim pořídí dětskou autosedačku; pak mají pocit, že mohou dupnut na plyn. 

Argumentovat podobným chováním u letadel se může zdát poměrně přehnané – pravděpodobnost fatální nehody se pohybuje těsně nad nulou a s pomocí psychotestů jsou na posty pilotů vybíráni muži a ženy bez sklonu riskovat. Přesto musí FAA a celá letecká doprava vyřešit, jak zkombinovat pohodlné a bezpečné řízení letadla s tím, aby se z pilota nestal ten, kdo jen oznamuje, jaké je počasí v cílové destinaci, ale aby byl stále schopen zvládat kritickou situaci. 

Jelikož je letectví technologicky dál než jiné formy přepravy, naznačuje vývoj, jakým směrem se budou ostatní odvětví ubírat – i tady se můžeme přes zvyšování komfortu a jistoty dostat až k dosažení hranice, kdy již pocit bezpečí není bezpečný. Čím dál častěji se kupříkladu testují nejrůznější asistenční systémy automobilů upozorňující na nedostatečnou vzdálenost mezi vozy či na chodce na cestě. I pro ně by tedy měla platit zpráva FAA, jež naznačuje, že budoucnost techniky by neměla být ve snaze zbavit člověka zodpovědnosti a nutnosti sledovat okolí, ale „jen“ v hledání rovnováhy.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].