0:00
0:00
Agenda22. 2. 20093 minuty

Kdo se nezlepší, končí

Střední škola Perry Beeches v Birminghamu byla před několika měsíci vyhlášena jednou z nejhorších škol v Anglii. Výsledky jejích žáků byly tak špatné, že škole hrozil zánik.

Astronaut
Autor: Respekt

Střední škola Perry Beeches v Birminghamu byla před několika měsíci vyhlášena jednou z nejhorších škol v Anglii. Výsledky jejích žáků byly tak špatné, že škole hrozil zánik. Ministerstvo školství jí snížilo finanční příspěvek a poslalo do Birminghamu tým inspektorů. Zpravodajství místních novin navíc rozšířilo mezi rodiči paniku a škola tak musela bojovat o své žáky.

↓ INZERCE

Před pár dny byly publikovány nové výsledky. Perry Beeches se stala rekordmankou roku – v hodnocení žáků zaznamenala největší pokrok a zavření už jí nehrozí. Dalších 440 „špatných“ škol však zlepšení nezvládlo a musí tak dál bojovat o svou záchranu. Ministr školství Ed Balls totiž počítá s tím, že nejhorší školy nechá zavřít už v roce 2011.

Zavírání špatných škol je zatím poslední částí školských reforem, které v Anglii (ostatní části Británie mají oddělený školský systém) probíhají nepřetržitě už desítky let. Žádná z nich se přitom zatím neosvědčila, ačkoli už Angličané změnili svůj školský systém od základů. Změny se týkaly financování škol, jejich vedení, závislosti na státních úřadech, testování a hodnocení žáků, práce inspektorů, stejně jako přijímaček a školních osnov.

Nejčastěji se mění osnovy. Prakticky neustále se mění jejich obsah, stejně jako to, jakou volnost dávají učitelům. Zatímco na začátku devadesátých let se osnovy rozšiřovaly, a školy tak neměly příliš prostoru pro vlastní nápady, v posledních letech jde vývoj opačným směrem – školy mají více volnosti a mohou si samy zvolit, na co budou klást důraz.

Přes všechny reformy však dosahují malí Angličané už padesát let stále stejně špatných výsledků. Jejich výsledky v mezinárodních srovnávacích testech OECD navíc dopadají rok od roku hůře – mezi roky 2001 až 2006 se v žebříčku jedenačtyřiceti zemí pohoršili v matematice o čtyři a v přírodních vědách o sedm míst a skončili tak na jedenáctém, respektive osmnáctém místě. Pro srovnání: školáci z Česka skončili na desátém místě v přírodovědném srovnání a na čtrnáctém v matematice.

Máte poslední šanci

Nejnovější plán na zlepšení anglického školství teď počítá s rušením škol, ve kterých úspěšně zvládne jednotné závěrečné zkoušky z pěti předmětů – mezi nimiž musí být matematika a angličtina – méně než třetina studentů.

Školy, které tento celonárodní cíl nesplňují, dostaly už loni v červnu první varování a s ním i daleko menší finanční obnos než školy, jejichž žáci dosáhli naopak nadprůměrných výsledků. Právě to teď nejvíc kritizuje opozice, stejně jako ředitelé škol a představitelé školských úřadů – nejhorší školy podle nich potřebují pomoc spíše než ty, které jsou na špici žebříčků.

Jenže zatím se zdá, že plán založený na výhrůžkách funguje. Desítky škol, na které si před pár měsíci ministerstvo posvítilo, se pod hrozbou zavření dokázaly zlepšit. Zodpovědnost za jejich zlepšení nesou i regionální školské úřady, které od ministerstva dostaly padesátidenní limit na sepsání strategických plánů, jak „svoji“ ohroženou školu zachránit.

Například birminghamská Perry Beeches se zaměřila na kázeň svých žáků: místo dřívějšího trestání a častého vylučování zavedla školní parlament a systém prefektů, kteří mají na starosti své spolužáky. Větší prostor dostali i rodiče – třídní schůzky se teď konají častěji a rodiče také mohou kdykoli požádat o schůzku s učitelem.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].