Černý Petr České pošty
České poště skončí za pár let monopol na zásilky do 50 gramů. Co se změní?
České poště se daří. Podle nedávno zveřejněné tiskové zprávy dosáhl státní podnik v loňském roce zisku téměř 800 milionů korun, tedy meziročně o 140 procent více. Špatně na tom Česká pošta nebude zřejmě ani v letošním roce, protože od 1. ledna zdražila v průměru o třetinu většinu základních služeb. Poradí si ale s liberalizací trhu?
Evropská unie řeší liberalizaci poštovních služeb už 20 let. První návrh byl zveřejněn už v roce 1988, ale trvalo devět let, než padl monopol na doručování zásilek těžších než 350 gramů. Od roku 2006 mohou soukromé firmy doručovat dopisy nad 50 gramů. Původně měl monopol národních pošt na zásilky do 50 gramů padnout v roce 2009, ale většina europoslanců byla proti, a odložila liberalizaci o další dva roky. Česko spolu s několika dalšími zeměmi může posunout datum až do roku 2013. Své trhy již liberalizovalo Švédsko, Velká Británie a Finsko.
Tržní podmínky
Argumentem pro odklad liberalizace byla mimo jiné nepřipravenost národních pošt na konkurenci. Proto i Česká pošta racionalizuje svou činnost. „V současnosti procházíme změnou z provozní na obchodní společnost. Zrušili jsme odštěpné závody a centralizujeme některé činnosti,“ prozradila Respektu.cz tisková mluvčí pošty Dita Václavíková. Součástí změn v České poště je také transformace na akciovou společnost. „Tento proces by měl být završen 1. července příštího roku,“ tvrdí Václavíková.
V příštím roce bude pošta také připravena na vstup konkurence do poslední monopolní poštovní služby. „Počítali jsme s původním termínem liberalizace, a na ten jsme se také připravovali. Pro trh je zdravé, když na něm působí více subjektů,“ uvedla Václavíková. Na rozhodnutí, kdy k liberalizaci dojde, si ale ještě budeme muset počkat. „Využití výjimky do roku 2013 musíme potvrdit Evropské komisi do letošního 27. srpna. Neznamená to ale, že bychom nemohli provést liberalizaci dříve,“ řekl pro Respekt.cz Matyáš Vitík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu.
V segmentech, kde už pošta ztratila monopol, se jí nadále daří udržovat silné postavení. Vděčí za to hlavně husté síti poboček. „Máme nejlepší obslužnost, takže žádný markantnější odliv zákazníků nezaznamenáváme,“ řekla Václavíková s tím, že odhadem může jít o ztrátu tržního podílu v řádu jednotek procent. Výjimkou je segment neadresné distribuce letáků, kde už není pošta ani jedničkou na trhu.
Privatizace? Předčasné.
Zda bude Česká pošta po transformaci a následné liberalizaci trhu také privatizována není ještě jasné. „Otázky o privatizaci jsou v tuto chvíli naprosto předčasné,“ sdělil Respektu.cz Vladimír Řepka z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Podle analýzy společnosti Atlantik FT by přitom privatizace 49 procentního balíku akcií mohla státu vynést necelých pět miliard korun.
Nevyřešenou otázkou je také takzvaná univerzální služba, kterou v současnosti Česká pošta provozuje. V rámci tohoto „černého Petra“ musí pošta poskytovat své služby i v těžko přístupných a odlehlých částech republiky, kde by to pro firmu nebylo finančně výhodné. „Univerzální služba není pro firmu lukrativní, financujeme to proto z toho monopolu, co zatím máme,“ upozorňuje Václavíková.
Správný model
Evropské státy se snaží nalézt model, pomocí kterého by bylo možné univerzální službu zabezpečit také po liberalizaci trhu. „Společný fond, ze kterého se náklady na univerzální službu hradí, a do kterého přispívají jednotlivé poštovní společnosti, se v zahraničí příliš neosvědčil. O směru liberalizace tak zatím není úplně jasno,“ tvrdí Václavíková. Nabízí se ale řešení podobné jako u regionální železniční dopravy. Stát by vypisoval na provozování ztrátových služeb výběrová řízení, ve kterých by soutěžily jednotlivé společnosti. Prokazatelná ztráta by pak byla firmám uhrazena ze státní kasy. „Otázky spojené s financováním univerzální služby jsou v současné době předmětem diskuse a hledá se nejoptimálnější způsob financování,“ prozradil Vitík z ministerstva průmyslu.
Konkurence by samozřejmě chtěla trh liberalizovat co nejdříve. „Usilujeme o zrušení monopolu České pošty. Odklad liberalizace totiž významně poškodí tuzemský trh poštovních služeb,“ řekl Respektu.cz Petr Zháňal, generální ředitel druhého největšího tuzemského poštovního operátora TNT Post. „TNT Post by nabízela nejen nižší ceny než Česká pošta, ale také odlišný přístup k doručování zásilek, například doručování ve večerních hodinách nebo vyzvedávání zásilek u klienta,“ doplnil.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].