0:00
0:00
Agenda30. 1. 20085 minut

Bloggeři a média

Jakou roli by měla hrát blogosféra v médiích? Diskusi na témata spojená s blogy a jejich využití v oficiálních médiích uspořádal Americký institut.

Astronaut
Autor: Respekt

Jakou roli by měla hrát blogosféra v médiích? Diskusi na témata spojená s blogy a jejich využití v oficiálních médiích uspořádal Americký institut.

↓ INZERCE

Nedávno otevřené Americké centrum, které se nenachází v budově amerického velvyslanectví v Praze, ale o budovu níže, kde sídlí i velvyslanectví Irska (výhodou je volnější bezpečnostní režim), nabídlo v pondělí pozdě odpoledne seminář, na kterém se diskutovala role blogů v současném světě masových médií.

O nečekaném využití bloggerů hovořil americký novinář Jeremy Druker, ředitel internetového magazínu Transitions Online (TOL).

Podle Drukera se dá nezávislá blogosféra využívat právě v zemích, kde je omezená svoboda slova a je potlačována nezávislá žurnalistika. Jejich magazín tak využívá bloggery v bývalých zemích Sovětského svazu jako je Bělorusko, Kazachstán, Uzbekistán, Turkmenistán, Gruzie, kteří mohou být nazýváni i jako „cyber disidents“.

Na rozdíl od bloggerských komunit západního střihu jsou využívány osobní kontakty mezi bloggery, kteří píší na doporučení někoho, aby se předešlo infiltraci agentů tajných služeb. Druker vysvětlil, že systém funguje přes takzvané „bridge bloggers“, kteří umí anglicky, rusky a ovládají i místní jazyk dané země a kteří koordinují místní bloggerskou komunitu pro využití pro TOL. Magazín pořádá i tématické blogy, například pouze k parlamentním volbám v Rusku.

Český žurnalista Miloš Čermák obšírně hovořil o vzniků blogů a webblogu, který měl 17. listopadu 2007 desetileté výročí „zrození“. Není ani tak důležité, kdy a jak první blog „oficiálně“ vznikl (na různých webech něco podobného již dávno existovalo, akorát se to jmenovalo různě), ale jak současná média mohou obsah blogosféry využívat. Jednak jako zdroj originálního obsahu zadarmo, jako zpětnou vazbu mezi redakcí a bloggery a jako konverzaci mezi čtenáři a redakcí daného média.

Navíc blogy mohou oficiální zpravodajské servery v mezních situacích nahradit, tak jako v USA po teroristickém útoku z 11. září 2001, kdy oficiální servery pod náporem čtenářů spadly.

S blogy začal Respekt

Z českých oficiálních médií to byl právě Respekt, který na svých stránkách Respekt.cz spustil službu blog.respekt.cz v září 2006. Adam Javůrek, který společně s Milošem Čermákem tuto komunitní část webu rozjel, přiblížil redakci Respekt.cz, jak projekt vznikl. „Řekli jsme si, že vymyslíme něco, co je novátorské, zajímavé a v kontextu České republiky nepoužité.“

Zvažovaly se pak následně dvě cesty, jak projekt uvést v život. Přebrat osvědčený a úspěšný bloggovací systém slovenského deníku SME, nebo se vydat vlastní cestou a vyzkoušet něco, co se blíží formátu občanské žurnalistiky. Nakonec zvítězila myšlenka převzít vyzkoušený model a díky tomu se podařilo projekt během tří měsíců spustit 11. září 2007 (Více o tom v blogu Adama Javůrka ZDE). Důležitou roli zde hraje i samočisticí mechanismus, kdy ostatní bloggeři upozorňují na prohřešky jiných komunitních členů a správce tak upozorní, kdo etický kodex bloggera porušuje.

Základem úspěchu této komunitní služby bylo nepodcenění začátku, zdůraznil Javůrek. Proto dopředu kontaktovali několik desítek zajímavých lidí, kteří psali blogy pár týdnů „do zdi“ a pak se celý systém spustil. „Chtěl jsem mít skupinku bloggerů na začátek, která je dobrá, nechtěl jsem však prvoplánově VIP osobnosti,“ prozradil Javůrek. Jako inspiraci zvolil rubriku Respektu Jeden den v životě, kam píší své příspěvky i potencionální čtenáři týdeníku.

O tom, že systém blog.sme.sk je úspěšný (v úterý dopoledne průměrný počet nových příspěvků činil pět za hodinu) a dobře nastaven svědčí i to, že jej přebral český největší zpravodajský server idnes.cz. Šéfredaktor serveru Michal Hanák si zavedení rubriky blog.idnes.cz na semináři pochvaloval. Po sedmi měsících od spuštění mají 900 aktivních bloggerů, mezi nimi i mnoho politiků.

Právě známí politici a vůbec veřejně známí lidé si blog často zakládají, tam je však riziko toho, že není záruka, kdo jejich texty píše a čemu mají sloužit. (Mezi nejaktivnější bloggery tak patří předseda ČSSD Jiří Paroubek, který má založeny oficiální vlastní blogy minimálně na serverech idnes.cz - a aktuálně.cz) Touto cestou VIP bloggerů se vydal internetový deník aktuálně.cz, který se potýká s agresivitou a vulgárnostmi pisatelů a diskutujících u jednotlivých blogů.

Jaký je vztah mezi oficiálními novináři a bloggery?

Vztah je veskrze individuální a liší se od založení každého z nás. Čermák upozornil na to, že mnoho novinářů v západních zemí má založen zároveň blog, do kterého pravidelně píší. V České republika je v tomto ohledu specifická, u nás je naopak menšina novinářů, kteří si ještě založí vlastní blog a dělí se o své zážitky a pocity touto formou.

Nástup obsahu jako jsou blogy, který tvoří amatéři, uživatelé, čtenáři je jakousi mantrou dnešního webu, hovoří se o webu 2.0,“ vysvětlil Čermák. Rizikem je však to, že bloggeři neuplatňují na svou práci to, co dělají, nebo by alespoň měli dělat profesionální novináři a co vznikalo posledních dvě stě let, ověřování informací z několika zdrojů, promýšlení souvislostí, míní Čermák. Mohou však být inspirací nebo zdrojem nových talentů pro oficiální média.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].