0:00
0:00
Denní menu24. 4. 20174 minuty

Výroky týdne: Zeman vede ne-kampaň a Realisté mají reálné cíle

Ivana Zemanová nacvičuje obranu s granátometem, prosinec 2015

V rámci spolupráce s webem demagog.cz vám budeme přinášet novou rubriku, kterou teto projekt odstartoval. Vždy v pondělí v ní najdete tři vážné i méně vážné věci, které factcheck politických událostí v minulém týdnu nejvíc zaujaly. Úvod připadl symbolicky prezidentu Zemanovi, ambicím politických stran v podzimních volbách plus krajskými koalicím. A právě blížícím se parlamentním volbám by se měla rubrika poměrně často věnovat.

Kampaň nekampaň Miloše Zemana

↓ INZERCE

Když Miloš Zeman 10. března oznamoval, že bude znovu kandidovat na prezidenta, řekl kromě dalšího následující: “Závěrem bych vám chtěl říci, že jsem se rozhodl při další kandidatuře nevést žádnou osobní prezidentskou kampaň.”

Od 16. března pak na TV Barrandov běží každý týden pořad Týden s prezidentem, kde má Zeman v podstatě neomezený prostor pro sdělování svých postojů a názorů. Nakolik jde o kampaň, může být diskutabilní. Nicméně v uplynulém týdnu se v souvislosti s pořadem ukázal jeden zajímavý faktor, který jej s kampaní přímo spojuje. Konkrétně FB stránka „Zeman Znovu 2018“ založená již před vysíláním zvala fanoušky ke sledování pořadu, ve kterém se měli dozvědět, jak lze kandidaturu podpořit.

Nu - a stalo se. Na webu dané stránky lze také kontaktovat petiční výbor, který pro hlavu státu sbírá podpisy. To už na ne-kampaň (slovy klasika) úplně nevypadá. Jako šéfka Zemanova volebního týmu se právě představila jeho manželka Ivana.

Kolik procent dostaneme?

Některé subjekty aspirující na volební úspěch už odhalily programy. Tak například Realisté si během tohoto představování poměrně sebevědomě vytkli za cíl získat 20 % hlasů. Nakolik jde o „realistické“ očekávání, lze těžko hodnotit. Nicméně s některými programovými cíli by nemuselo jít o nepřekonatelnou překážku.

Realisté

I některé další subjekty již veřejně mluví o metě, jíž chtějí dosáhnout:

TOP 09: “Pod 12 % nejdeme.”

Piráti: “Míříme na 10 %.

Zelení: “Důležité bude, aby se nám do léta podařilo v průzkumech překročit pět procent (…) Pokud se nám to podaří, pak máme reálnou šanci získat mezi sedmi a osmi procenty.”

To jsme tedy na 50 procentech hlasů. Snad zbude něco i na ANO, ČSSD, komunisty, ODS, Lidovce + STAN či Tomia Okamuru. Ti své ambice ještě nekvantifikovali, ale jistě nebudou se nebudou držet při zdi.

Nová koalice v jižních Čechách

Představy stran jsou jedna věc, nicméně suverénem je volič a ten v říjnu rozhodne. Na základě těchto výsledků se teprve bude skládat koalice. Ovšem už nyní můžeme třeba v regionech sledovat, nakolik spolu subjekty umějí žít. Kauzy kolem hejtmana Zimoly nastartovaly rozpad koalice v Jihočeském kraji, nicméně podepsána už je koalice nová - a to ve složení ČSSD, KDU-ČSL, Jihočeši 2012 a Pro Jižní Čechy.

Z řady vyjádření celostátních politiků může volič získat dojem, že mezi některými stranami leží nepřekonatelné příkopy. V politické realitě to ovšem tak horké není. Jedno z nejznámějších klišé české politiky zní: “Chodníky nejsou pravicové ani levicové.” Jinými slovy, že na úrovni krajů či obcí vlastně nejsou ideové rozdíly mezi stranami tak podstatné. Aktuálně nepravicové a nelevicové chodníky (nebo tak slovy krajských politiků dvojky a trojky, tj. silnice 2. a 3. třídy) v krajích spravují tyto sestavy.

Středočeský krajANO, STAN, ODSJihočeský krajČSSD, KDU-ČSL, Jihočeši 2012, Pro Jižní ČechyPlzeňský krajČSSD, ODS, Starostové
a Patrioti, Koalice pro Plzeňský krajKarlovarský krajANO, ODS, Hnutí
nezávislých za harmonický rozvoj obcí a měst, SPD-SPO, PirátiÚstecký kraj KSČM, ČSSD a SPD-SPOLiberecký kraj STAN, ANO, ČSSD, ODSKrálovéhradecký krajČSSD, ODS,
Koalice pro Královéhradecký kraj, Starostové a Východočeši, TOP 09Pardubický krajČSSD, Koalice pro Pardubický kraj, ODS, STANKraj VysočinaČSSD, ANO, ODS,
STANJihomoravský kraj ANO, ČSSD, TOP 09 s Žít Brno, STANOlomoucký krajANO, ČSSD, ODSZlínský krajKDU-ČSL, ANO, STAN, ODSMoravskoslezský krajANO,  KDU-ČSL, ODS


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].