0:00
0:00
Společnost17. 5. 20122 minuty

Umýt a jít

Astronaut
Umýt a jít Autor: Sasson.com

„Vidal Sassoon – wash and go.“ Byl to jeden z prvních reklamních sloganů, které Česko slyšelo. Dlouhá léta jsme si tudíž mysleli, že Vidal Sassoon je něco jako Vizír nebo Rama. Takhle to ale avantgardní kadeřník vůbec nechtěl.

↓ INZERCE

Vidal Sassoon zemřel minulý týden. Narodil se v roce 1928 v Londýně. „Můj otec uměl sedm jazyků a sexuální styk se ženami měl ve všech těchto řečech,“ vzpomínal na své dětství. Otec rodinu brzy opustil, chudá matka musela dát hocha do sirotčince. Ve čtrnácti letech se stal pomocníčkem jinak též šamponem v kadeřnictví. Po válce odcestoval do Izrae­le, kde pracoval v kibucu, bojoval v armádě a chtěl se stát architektem. Nakonec se ale přece jenom stal kadeřníkem. Jeho práce, to ovšem byla vlasová architektura. „Stříhat vlasy pro mě byla tvorba formy, vždycky jsem se inspiroval budovami,“ pravil.

Jeho první účes à la Bauhaus vznikl v roce 1963, a byla to avantgarda. V době, kdy se nosily účesy o tvaru, velikosti a lepkavosti včelího úlu, Vidal Sassoon se soustředil na střih. Jeho sestřihy byly tak precizní, že se vlasy po rozcuchání vracely na své místo jako podle technického výkresu. Wash and go, nic neondulovat, ve vší svobodě jen umýt a jít. První salon si otevřel v Londýně, brzy přibyl druhý v New Yorku a pak další. Salonů měl hodně (zároveň), manželky čtyři (postupně). Svou značku však v roce 1983 prodal jiné firmě, kterou zanedlouho pozřel gigant Procter & Gamble.

„Prodat svoji společnost, to byla ta nejhloupější chyba,“ řekl o tom později. Procter & Gamble používal jeho značku na nejbanálnější produkty. Taky jsme si mysleli, že to je šampon jako každý jiný a tuctový slogan. A byl to přitom Vidal Sassoon, wash and go.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].