Babišova úřední maturita je další projev chaotického řízení státu
Schopností předvést rozvahu a předvídavost se liší lídr od hochštaplera
Na příkladu premiérova nápadu zavést pro letošek takzvanou „úřední maturitu“, tedy maturitní vysvědčení spočítané z průměrů za čtyři roky studia, se dají ukázat příčiny, proč se Česká republika ocitla v tak tragické situaci. Je to mimořádně tísnivá studie o důležitosti lídrovství a kvalitní státní správy. A my jsme v rámci Evropy pokusná skupina, na níž si předvedeme, co se stane, když v zemi se slabou státní správou do čela vlády postavíme člověka chaoticky a nekoncepčně těkajícího od opatření k opatření. Intuitivně lapajícího po okamžitých nápadech a sebestředného, pro něhož jsou ostatní jen nástroj bez respektu.
Případ maturity je v tomto směru mimořádně názorný. Návrh na opatření, která letos ovlivní život přinejmenším sta tisíc žáků a žákyň na středních školách, padl v rozhovoru pro noviny. Rovnou s konstatováním, že ministr školství s tím nesouhlasí, ale premiér to stejně navrhne. A jediný odborný argument zní, že na Slovensku to tak měli už loni.
Klíčový faktor a jediná prevence zhroucení státu je v tuto chvíli alespoň elementární předvídatelnost kroků státní správy. Jestliže tedy jeden měsíc řekneme lidem v posledním ročníku středních škol, že závěrečné zkoušky a maturita budou vypadat tak a tak, tehdy a tehdy a za takových a takových opatření, opravdu není možné na tyhle natažené koleje hodit kládu jen proto, že jsem si něco přečetl na Facebooku.
Situace je křehká, udržet motivaci žáků v přípravě na zkoušky je mimořádně obtížné, navíc se distanční výuka protáhla na neurčito a je jasné, že návrat do škol už žákům fakticky nepomůže. Pokud vůbec, dorazí do lavic příliš pozdě. V takovou chvíli sdělit veřejnosti, že zkoušky nejspíš nebudou, je z hlediska on-line učitelů sabotážní krok. Část žáků prostě obratem vypne. Když to řekl premiér, tak to tak asi bude… A co když Babiš svůj nápad neprosadí nebo si příští týden přečte někde jinde něco jiného a změní názor? Podobně jako u závodních jídelen řekne Sorry, spletli jsme se? A kdo ponese následky? On ne, učitelé z velké části a žáci naplno.
Jaká situace bude v květnu a červnu, nikdo neví. Ministr školství a vláda samozřejmě mají mít i pro případ maturity a závěrečných zkoušek plán B. A tím může být i ona „úřední“ maturita. Ale jako krizová varianta: s jasným termínem, kdy ji ohlásit, za jakých podmínek a jak ministerstvo školství vyřeší situace, které „úřední závěrečné vysvědčení“ nepokryje. Například: mají ho dostat i maturanti, kteří loni u zkoušky neuspěli a letos dělají opravný termín? Jsou jich tisíce.
Jak to bude s relevancí takové maturity pro vysoké školy a zaměstnavatele, zatím také nevíme, ale výuční list zaslaný faxem zcela jistě bude mít velmi omezenou platnost. A vláda a její šéf mají mít jasno, jak to vyřeší. Premiéra máme od toho, aby v krizi byl schopen vzbuzovat klid, předvést rozvahu a nezvyšovat chaos. Tím se liší lídr od hochštaplera.
Autor je spolupracovníkem Informačního centra o vzdělávání EDUin
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].