Výstava týdne: Masker maluje život lidí uzavřených do svých osobních bublin
Třiačtyřicetiletý malíř Jakub Matuška aka Masker se v poslední době rozjel. Začalo to předloni, kdy mu Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou uspořádala dechberoucí výstavu Až křídla vlaštovek vyhladí žulový kvádr z povrchu zemského. Masker v ní poprvé koncepčně reflektoval osobní zkušenost otce dvou dětí, který se ve středním věku víc než o budoucnost umělecké kariéry bojí o vyhlídky své rodiny. Koncem téhož roku pak pro pražskou Galerii Villa Pellé připravil projekt Koule aneb Cestou k propasti mineš deset kamenů. V téhle sérii obrazů pokračoval v ohledávání své životní situace, do které se vedle všedních starostí promítá environmentální žal či strach z nedaleké války.
Jeho aktuální výstava v pražské Galerii Václava Špály na oba předchozí projekty navazuje. Hlavním tématem expozice Nejdřív nám došel benzín a pak jsme nabourali zůstávají Maskerovi nejbližší a on sám, tentokrát nahlížený dost přísným okem. Jak ukazuje třeba autoportrét s ironickým názvem Ty se nemusíš obávat budoucnosti, na kterém se zachytil s proplešatělou hlavou, povadlou kůží a zaraženým výrazem ve tváři. Autor s kurátorem Radkem Wohlmuthem do výstavy zařadil víc podobně kousavých kousků. Je tu portrét chlapce ležícího bezmocně na chodníku s páteřákem vyčuhujícím z kalhot, pohled na ulici plnou aut a rodin kráčejících kolem nich uzavřeně do svých osobních bublin. Na dalším obraze se Masker zachytil, jak jde po chodníku s mobilem v ruce a místo na nástrahy okolního světa myslí na svou ženu, která ve stejnou chvíli dělá reverzně to samé.
Tenhle obraz Myšlenkové pole s ozvěnou chodníku odráží se mi zpět do mysli je stejně jako ostatní díla namalovaný Maskerovou osvědčenou technikou akrylu na plátně. Něco se ale mění. S přibývajícími lety autor vzešlý ze streetartové scény sahá častěji po štětci než po airbrushi, ještě víc ztenčil svou donedávna proslulou tlustou konturu obtahující postavy a novým prvkem jsou na některých plátnech také na Maskerovy poměry neobvykle realisticky pojaté vlasy. Kdo by chtěl zjistit, jak tahle komplikovaná díla vznikají, má unikátní šanci v podzemí galerie, kde Masker vytvořil maketu svého ateliéru, ve kterém letos pracoval na monumentálním výjevu pro náš pavilon na blížící se světové výstavě EXPO v Ósace.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu