Hromobití ve Volkswagenu. Proč největší automobilka Německa hrozí uzavřením továren?
Čínští konkurenti vyvinuli cenově dostupné elektromobily, které jsou často stejně dobré jako vozy z Wolfsburgu
Už jen načasování té zprávy ukazuje její výbušnost. Podle několika zasvěcených osob si manažeři Volkswagenu záměrně počkali na zemské volby v Durynsku a Sasku. A zveřejnili ji až den poté, co voliči odevzdali své hlasy – včetně těch, kteří se již o svou budoucnost beztak obávají. Jako například zaměstnanci Volkswagenu v závodě na výrobu elektrických aut v saském Cvikově.
Až pak vedení koncernu minulé pondělí oznámilo bezprecedentní krizový plán. Podle generálního ředitele Olivera Blumeho hrozí firmě noví konkurenti, ekonomické prostředí se stalo „ještě tvrdším“, situace je „vážná“ a „mimořádně napjatá“, a to zejména pro tzv. klíčovou značku Volkswagen (do koncernu patří také Škoda, Seat Cupra, Audi, Porsche, Scania a MAN). Současnou krizi tak podle něj nelze překonat úspornými opatřeními, a vedení společnosti se proto cítí nuceno vypovědět záruku pracovních míst podepsanou v roce 1994.
Co to znamená? Auta značky Volkswagen se prodávají tak špatně, že by se mohly začít zavírat továrny. Konkrétně se hovoří o uzavření jednoho závodu na výrobu aut a jedné specializované továrny vyrábějící například motory nebo převodovky. Značka přitom již koncem loňského roku vypracovala plán velkých úspor: pro roky 2024–2026 snížila náklady o deset miliard eur. Ovšem už letos v létě se mluvilo o tom, že ani to nebude stačit a koncern VW by se mohl navzdory takovým úsporám brzy dostat do červených čísel.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu