Brat summer je za námi, ale popu dál vládnou příběhy
Jak zpěvačka Charli XCX stvořila spratkovskou náladu letošního léta a přebarvila ho nazeleno
Začátkem září to Charli XCX vyhlásila oficiálně: „Sbohem navždy, spratkovské léto.“ A sama tak ukončila trend, který sama rozběhla. Právě pod vlivem jejího alba Brat se uplynulé měsíce dočkaly přízviska „brat summer“ a ona spratkovská nálada, již deska vyzařuje, na krátké období ovládla nejen popkulturu, ale stala se součástí širšího životního pocitu.
V roce, kdy nové desky vydaly superhvězdy jako Beyoncé, Taylor Swift nebo Billie Eilish, to byla Charli XCX, která všechny zastínila. A nejen hudebně. Na svém šestém albu zachytila a pojmenovala typ ženy, která si dělá, co chce a kdy chce. Neodmítá konvence, ale nedodržuje je za každou cenu. Nemá nic proti zdravé výživě, ale musí mít v životě dost času na večírky a dny, kdy nic neprobíhá podle pravidel. Nezříká se zodpovědnosti, ale nemusí ji tížit od rána do večera.
Termín „brat summer“ určil náladu léta natolik, že si s nálepkou „brat“ začali pohrávat všichni od dospívajících teenagerek a mileniálek kolem třicítky přes kandidátku na americký prezidentský úřad po marketingová oddělení velkých firem. Každý jako by se k označení brat chtěl po svém přihlásit a ukázat, že se taky dokáže uvolnit a chce být divoký. Což vzbudilo i otázky: Může být Kamala Harris brat? Může být Deutsche Bank brat? Mohou být veganské klobásy Field Roast brat?


Svoji popkulturní všudypřítomnost pak podtrhla Charli XCX tím, že doprovodila album jednoduchým, ale silným vizuálem sestávajícím pouze z okamžitě rozpoznatelného fontu písma na jedovatě zeleném podkladu. A tak jako hashtag brat spolehlivě ovládl obsah na sociálních sítích, zelená z obalu se stala barvou, která okamžitě přitáhla pozornost a objevila se v internetových memech, reklamních kampaních i na protestních transparentech v rámci demonstrací.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu