Hrát novýma očima
Neztraťme nadšení, ale hledejme pohledy zakódované ve videohrách
Dvacáté století bylo dobou informací, éru, ve které žijeme, budou definovat hry, jejich interaktivita a herní zážitky, napsal ve svém Manifestu pro ludické století návrhář a spoluzakladatel studia Gamelab Eric Zimmerman. Jak počítačové hry dokážou svébytně a originálně vypovídat o světě, ve kterém žijeme, ale i to, jak se v nich tento svět odráží a jak ho mohou ovlivňovat, teď ukazuje publicistická kniha Ještě jeden level doktoranda AVU a pracovníka nezávislého vývojářského studia Ondřeje Trhoně.
Dává tak smysl, že začíná titulem Kentucky Route Zero, který výrazně vstoupil do debat o umění a počítačových hrách. Interaktivní dobrodružství představuje autor jako pokračování románového magického realismu se společenskokritickým nádechem. Pohybujeme se ve vylidněných pomezních prostorách a na místech, která svými dlouhými prsty omotává důlní a alkoholový korporát. Postavy tu mizí, aby se posléze zase nečekaně vynořily, a hledání titulní nulté silnice s sebou nese mystický nádech.


Estetika i hratelnost Kentucky Route Zero je uměřená a pozvolná, přesto Trhoň dokáže adventuru vylíčit jako bohatou přehlídku vlivů, inspirací, politicko-ekonomických a kulturních souvislostí i konceptů včetně mediální archeologie. Podobně jako jeden z protagonistů se tak postupně noříme nejen do hry samé, ale i souvislostí herního světa.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu