Loni v září Antonín Střížek představil své nové obrazy na velké výstavě v Galerii Václava Špály. Teď se z Milovic, kde má ateliér, do Prahy znovu vrací, ovšem do mnohem komornějších prostor Galerie Petr Novotný. Tahle síň je Střížkovi blízká už od dob, kdy v letech 2002–2013 sídlila v konírně na zámku Kuřim a jmenovala se Ad astra. Aktuální expozice Rok Králíka je už sedmou výstavou, kterou Petr Novotný Střížkovi věnoval.
A dobře udělal. Třiašedesátiletý malíř se očividně nachází ve fázi nabrání druhého dechu, se kterým se pouští do dalších a dalších pláten, přičemž ho nedokáže zastavit ani fakt, že některá na nynější výstavu musel v chvatu věšet ještě v mokrém stavu. Expozice tak pro milovníky smyslových zážitků nabízí kvalitní pohled i „počich“.
Mezi desítkou obrazů vyniká nejen titulní králík, který je kouzelnického typu, neboť je celý bílý, ale také šotoušský pohled na prázdné nádraží, pro Střížka typická zasněžená scéna s tramvají jedoucí kolem Wilsonova nádraží a zejména portrét bezhlavé módní figuríny, v němž malíř navazuje na nejlepší magritteovskou tradici.


Novotného galerie se sice krčí ve stínu Veletržního paláce NGP, občas se jí nicméně daří mamutího souseda naopak prosvěcovat svou příjemnou energií. Jako třeba právě teď.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu