0:00
0:00
Kultura19. 2. 20232 minuty

Dělníci kultury

Astronaut

Saša Skoličenko sedí od loňského dubna v petrohradské vyšetřovací vazbě. Místní umělkyně se do ní dostala kvůli tomu, že po ruské invazi na Ukrajinu vyměnila v obchodech pár cenovek za letáky s informacemi o válce. „To, co je pro mě nejdůležitější, umění a hudba, bohužel ve vazbě dělat nemohu. Jsou tu zakázány jakékoli hudební nástroje, dokonce i učebnice hudební nauky. Takže hraji na krabičkách od sirek, mřížích, plechovkách, na vlastním těle,“ popsala z vězení svoji zkušenost, která nyní rezonuje až v daleké Praze, konkrétně v MeetFactory. Ta má totiž čerstvě na programu hru Hukot času, jež je osudem statečné dívky částečně inspirovaná.

Inscenace Viktorie Vášové sice vychází ze stejnojmenné knihy Juliana Barnese, která popisuje dramatickou cestu skladatele Dmitrije Šostakoviče od nepřítele komunistického režimu až po jeho podporovatele. Jednu z hlavních rolí v ní ale mají právě krabičky od sirek. V úvodu z nich herec Matěj Šumbera staví křehoučké domino, které následně pádem rozezvučí jednu z 324 skleněných kuliček, jež se během představení rozeběhnou po scéně. Ani tenhle moment není náhodný: stejně kuliček rozsypal loni v červnu Sergej Filenko před soudkyní v Karélii, jež ho obvinila z pokusu o diskreditaci ruských ozbrojených sil – počet odpovídal dětem, které během prvních čtyř měsíců Rusové zabili na Ukrajině.

↓ INZERCE

Od divadelníků je to skvěle vystavěný kontrast. Zatímco Šostakovič ve strachu ze Stalina zapřel přátele a veřejně denuncioval vlastní dílo, Skoličenko s Filenkem nehledě na Putina kvůli svému přesvědčení riskovali ztrátu nejen kariéry, ale i svobody. Filenko stačil těsně před zavřením hranic utéct do Finska, Skoličenko takové štěstí neměla a nyní jí hrozí až deset let vězení.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc