0:00
0:00
Kultura11. 2. 20233 minuty

Album týdne

 Začíná v plné rychlosti a doslova ve smyku – tedy písní Smyk In. Debutové album Výklopný světlomety producenta a hudebníka Toyoty Vangelise (vlastním jménem Václav Peloušek) je koncipované jako jízda autem, ovšem zběsilý rozjezd s plynem u podlahy brzy střídá zadumaná vyjížďka. Z věci, která má navenek demonstrovat sílu, se auto náhle mění v konzervu, v jejímž nitru se člověk izolovaný od okolí může propadnout do introspekce.

Peloušek je jedním ze zakladatelů brněnské značky Bastl Instruments, kde je hlavním designérem elektronických hudebních nástrojů. Současně už od roku 2018 vystupuje jako Toyota Vangelis a po singlech s environmentální tématikou i předělávkách českých popových hitů (Jinak to nejde, Měls mě vůbec rád) nyní vydává plnohodnotné, automobilistickým konceptem sevřené album. A ačkoli má soudobý zvuk a na vokálech tu je nasazený auto-tune, v jádru jde o písničkářskou desku.

↓ INZERCE

Toyota Vangelis v mnoha ohledech vychází z hyperpopové estetiky, byť k ní přistupuje jako poučený sofistikovaný producent, ne jako amatér s laptopem. Neštítí se hitparádových kýčů, ovšem na rozdíl od hyperpopové strategie přepálit popovou euforii ad absurdum, až začne být agresivní, on nachází za popovým soundem smutek. Zmíněný otvírák Smyk In sice nejprve nabídne hudební i textovou ozvěnu za vypalovačkou Bad Girls rapperky M.I.A., ale pak album brzy opustí motiv auta coby symbolu maskulinity a začne se dít něco mnohem zajímavějšího. Skladby Nehmotný a Tunel jsou osamělé, bezcílně existenciální noční vyjížďky. Na příkladu auta coby ústředního objektu konzumní společnosti i módního macho doplňku vytváří Toyota Vangelis znejišťující napětí mezi tím, čemu jsou připisované mužské vlastnosti a čemu ženské.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc