Začíná v plné rychlosti a doslova ve smyku – tedy písní Smyk In. Debutové album Výklopný světlomety producenta a hudebníka Toyoty Vangelise (vlastním jménem Václav Peloušek) je koncipované jako jízda autem, ovšem zběsilý rozjezd s plynem u podlahy brzy střídá zadumaná vyjížďka. Z věci, která má navenek demonstrovat sílu, se auto náhle mění v konzervu, v jejímž nitru se člověk izolovaný od okolí může propadnout do introspekce.
Peloušek je jedním ze zakladatelů brněnské značky Bastl Instruments, kde je hlavním designérem elektronických hudebních nástrojů. Současně už od roku 2018 vystupuje jako Toyota Vangelis a po singlech s environmentální tématikou i předělávkách českých popových hitů (Jinak to nejde, Měls mě vůbec rád) nyní vydává plnohodnotné, automobilistickým konceptem sevřené album. A ačkoli má soudobý zvuk a na vokálech tu je nasazený auto-tune, v jádru jde o písničkářskou desku.
Toyota Vangelis v mnoha ohledech vychází z hyperpopové estetiky, byť k ní přistupuje jako poučený sofistikovaný producent, ne jako amatér s laptopem. Neštítí se hitparádových kýčů, ovšem na rozdíl od hyperpopové strategie přepálit popovou euforii ad absurdum, až začne být agresivní, on nachází za popovým soundem smutek. Zmíněný otvírák Smyk In sice nejprve nabídne hudební i textovou ozvěnu za vypalovačkou Bad Girls rapperky M.I.A., ale pak album brzy opustí motiv auta coby symbolu maskulinity a začne se dít něco mnohem zajímavějšího. Skladby Nehmotný a Tunel jsou osamělé, bezcílně existenciální noční vyjížďky. Na příkladu auta coby ústředního objektu konzumní společnosti i módního macho doplňku vytváří Toyota Vangelis znejišťující napětí mezi tím, čemu jsou připisované mužské vlastnosti a čemu ženské.


Na albu figurující „hostky“ – převážně rapperky – k Pelouškově zasněnosti a melancholii přidávají drsné sloky. Duet VPN se slovinskou umělkyní Zevin je moderními komunikačními technologiemi naplněný love song pojednávající o vztahu na dálku. V hybně taneční Mrak zase Toyota Vangelis uštěpačně zpívá: „Můj táta mi říkal, že správnej chlap se vždycky musí postarat.“ Výklopný světlomety tak nabízejí překvapivou pouť: začínají automobilistickými klišé, ale postupně se z chlapáckého machrování za volantem i mimo něj stává podmanivá cesta sebepoznání. Pavel Turek
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu