Podezření na talent
Cesta slovenského režiséra Michala Blaška od Komisaře Rexe k festivalu v Benátkách
Na Slovensku se děje tolik absurdních věcí, že máte skoro každý den námět na jeden super film. Jen nevíte, jestli se máte smát, nebo máte plakat,“ říká slovenský režisér Michal Blaško, který si odskočil do kavárny v centru Prahy mezi obhlídkami na svůj druhý celovečerní film, western Cowgirl o čtrnáctileté holce, jež dospívá v rodeo komunitě na Oravě. Potenciálně přitažlivými tématy, která realita u východních sousedů nabízí, podle něj jsou třeba srbští dělníci, kteří pracují v tříměsíčních turnusech na Slovensku v automobilkách nebo neschopná policie, jejímž zástupcům se nedávno podařilo postřelit se navzájem. Přesto třiatřicetiletý režisér patří k těm slovenským tvůrcům, kteří odstartovali svoji kariéru v Česku s českými tématy.
Loni si ho nebylo možné na tuzemské scéně nevšimnout. Jeho celovečerní debut Oběť – drama o ukrajinské matce, které Romové na českém maloměstě zbijí syna, ale všechno nakonec může být úplně jinak – vzniklý v česko-slovensko-ukrajinské koprodukci měl premiéru na prestižním festivalu v Benátkách. Podepsaný byl jako režisér i pod ceněnou minisérií České televize Podezření podle scénáře Štěpána Hulíka o zdravotní sestře podezřelé ze zabíjení pacientů s Klárou Melíškovou v hlavní roli. Za tyto dva autorské počiny je aktuálně nominován na Cenu české filmové kritiky v kategorii Objev roku. Jeho prvotina má pak šanci získat i Českého lva. On sám si může odnést sošku za režii.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu