Jak zní, když někdo hodí na dřevěné dveře useknutý prst? Pokud někde čekat odpověď, pak ve světě etablovaného britského dramatika Martina McDonagha, který se v roce 2008 vydal na dráhu filmového režiséra debutovou gangsterkou V Bruggách. Absurdita kombinovaná s černým humorem, s nímž se nejlépe čelí marnosti a paradoxům existence, patří neodmyslitelně k jeho rukopisu. Nejinak tomu je i v jeho nejnovějším, čtvrtém celovečerním filmu Víly z Inisherinu (The Banshees of Inisherin). Ve snímku čerstvě oceněném Zlatým glóbem za nejlepší film (komedie/muzikál) i cenou za scénář pro McDonagha, který právě hrají i česká kina, se vrací do rodného Irska, kam umisťoval své rané hry.
Právě z jedné nerealizované vychází scénář Víl. Odehrávají se v roce 1923 na irském ostrově, kam jen doléhají z pevniny ozvuky probíhající občanské války. Mezi dvěma letitými nejlepšími kamarády se ale rozhořívá jiná podivná bitva. Z čistého nebe jeden druhému oznámí, že jejich přátelství skončilo. Stoický a zatvrzelý Colm (Brendan Gleeson) už nechce poslouchat Padraicovo (Colin Farrell) tlachání o ničem a chce se věnovat skládání hudby, aby po něm něco zůstalo. Hodný Padraic je zmatený, rozhodnutí nerozumí a chce ho za každou cenu zvrátit. Dostane ultimátum. Kdykoli na kamaráda promluví, padne tomu za oběť jeden z Colmových prstů. Extrémní reakce dá do pohybu události a rozhodnutí, která fatálně mění ty, kdo je dělají.
Navzdory jemnému českému názvu (originální…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu