Hrát lidem a těšit se na to
Kritik Jiří Černý naučil české publikum poslouchat populární hudbu
V jeho životě se hudba a dějiny potkaly tak těsně, že je nebylo možné oddělit. Hudební kritik Jiří Černý, který minulý týden zemřel ve věku 87 let, byl přítomný u všech zásadních okamžiků, jimiž si česká populární hudba prošla a během nichž promlouvala do společenského dění.
Na počátku šedesátých let mu učarovaly nové neškolené hlasy, které kolem sebe soustředilo divadlo Semafor, a stal se jejich propagátorem. Postavil se za rokenrolovou generaci, již minulý režim šikanoval. Stál u základů ankety Zlatý slavík, později připravoval rozhlasovou hitparádu Houpačka a v roce 1969 se zasloužil o vydání prvního alba Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka.


Když pak musel s počínající normalizací z Československého rozhlasu odejít, vymyslel si formát poslechových večerů „antidiskoték“, s nimiž začal v roce 1971 objíždět republiku a vytrval v tom téměř do konce svých dnů. Nadto v roce 1976 napsal posudek pro potřeby obhajoby v soudním procesu s českým hudebním undergroundem a v listopadu 1989 postrčil na balkon Melantrichu na Václavském náměstí Martu Kubišovou s tím, že by to chtělo „modlitbičku“.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu