0:00
0:00
Prvních 15 minut25. 3. 20234 minuty

Zahodit ego

Producentka Martina Netíková chce křeslo v pánském klubu kinematografie

Mají odvahu a ničeho se nebojí. (Martina Netíková)
Autor: Matěj Stránský

Má svoji poličku v kanceláři. Přišlo mi hezké nemít ho doma.“ Filmová producentka Martina Netíková mluví o sošce Českého lva, kterou nedávno získala spolu s režisérem a spolužákem z pražské FAMU Damiánem Vondráškem za krátký snímek Rituály. Bere ji jako kolektivní ocenění – proto polička v kanceláři – a pro sebe jako „příjemné popostrčení“. Z kavárny v centru Prahy míří rovnou na projekci antropologického dokumentu Návštěvníci, který produkovala spolu s Kristýnou Michálek Květovou pod hlavičkou Cinemotif Films, jež má za sebou úspěšný rok. Lvovi na poličce dělá společnost Cena české filmové kritiky za film Arvéd.

Čerstvá absolventka katedry produkce patří spolu s Karolínou Davidovou k nové generaci českých producentek, které o sobě právě teď dávají vědět. „Mají odvahu, ničeho se nebojí a doufám, že to tady do pár let ovládnou,“ vysekla jim poklonu během své děkovné řeči na zmíněných Českých lvech zavedená producentka Pavla Janoušková Kubečková s tím, že přinášejí do filmového průmyslu spíš empatii než ego a soutěživost. Otevřela tak téma kinematografie jako stále pánského klubu, jenž není údajně producentkám příliš nakloněn a počítá s nimi „do třiceti, než mají děti“. „Byla jsem ráda, že to řekla. Že pojmenovala, co také vnímám,“ říká osmadvacetiletá Netíková.

↓ INZERCE

Do produkce celovečerních filmů vplula za covidu. Měla pocit, že je vyprodukovala víceméně na Zoomu. V jeden moment se na dálku domlouvala se členy štábu na norských Špicberkách, kde vznikal snímek Návštěvníci Veroniky Liškové. V druhém „řešila Rumunsko“, když se Cinemotif minoritně podílel na rumunském filmu Dark Ages. První byl plnohodnotnou producentskou prací. Na druhém sbírala zkušenosti se zahraničním štábem. Praxi si přitom osahávala už za studií. Asistovala například u dokumentu Robina Kvapila Všechno bude fajn! nebo u posledního filmu Karla Vachka Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Na FAMU si přitom „náhodou pracovně sedla“ se spolužákem z ročníku Damiánem Vondráškem. Výsledkem byly ceněné krátké, sociálně laděné snímky, které oběhly zahraniční festivaly – Hranice nebo zmíněné absolventské Rituály. Znepokojivé drama o dvojici outsiderů, kteří se chtějí stát součástí gangu a stojí je to víc, než tušili. Uvažují spolu i o jeho celovečerním debutu. „Měl námět, ale ukázalo se, že na tu látku není správný čas. Uvidíme, jestli najde jinou, která bude fungovat pro nás oba,“ říká Netíková s tím, že vztah producent-režisér rozhodně nestaví exkluzivně. Přijde jí přínosné pro všechny zkoušet si jiné formáty a jiné spolupráce.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc