Bolševik neskončil, bolševik trvá
Jak česká kultura zareagovala na válku na Ukrajině
Podzemním sálem z omšelého betonu se nese frenetický potlesk. Je poslední adventní neděle uplynulého roku a před diváky se uklání herci Gabriela Míčová, Stanislav Majer, Martin Pechlát, kostýmní návrhářka Kamila Polívková a režisér Dušan D. Pařízek. Sestava velmi dobře známá ze zlaté éry Divadla Komedie, která skončila před deseti lety kvůli sporům o granty dobrovolným rozpuštěním souboru. Nyní se ke spolupráci vrací premiérou adaptace románu Moskoviáda ukrajinského spisovatele Jurije Andruchovyče, která je na programu pražského Divadla X10.
Dvouhodinová hra vypráví příběh divoký jako začátek devadesátých let v Rusku, během nichž se odehrává. Hodně se v něm pije, hádá, útočí, krade, spílá a také vyzývá k odtržení Ukrajiny. Není to zdaleka jediná reakce české kultury na aktuální dění v zemi, kterou si pro sebe zabral diktátor Putin, aby ji poštval proti celému světu, v čele právě s Ukrajinou. Je ale jedna z nejsilnějších a nejvýstižnějších.
Azyl pro herce i tvůrce
V dramatizaci románu Pařízkovi pomáhal Ralf Fiedler, dramaturg scény Deutsches SchauSpielHaus Hamburk, kde nyní český režisér s vynikajícím renomé v německojazyčných zemích působí. Společně loni v květnu v Hamburku uvedli už jeden ryze aktuální kus. Adaptaci knihy Revoluce běloruského spisovatele Viktora Martinoviče, která byla během protestů proti Putinově příteli Aljaksandru Lukašenkovi v Martinovičově rodné zemi zakázána a úřady zabavily její náklad. Zatímco Revoluce
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu