0:00
0:00
Kontext14. 2. 202112 minut

Zpočátku to působilo skandálně

Příběh influencerů, kteří chtěli dělat osvětu, ale narazili na politiku a výhrůžky smrtí

Myslela jsem, že jdeme dělat dobrou věc. (Anna Šulcová)
Autor: JHPhoto

Zprávu o dvojici mladých influencerů Anně Šulcové a Jakubu Gulabovi mohl jen málokdo minout. Dva mladí lidé populární na sociálních sítích vymysleli kampaň s cílem vyvracet záplavu dezinformací, které se ve společnosti pojí s očkováním proti covidu. Podpořil je v tom Úřad vlády a nakonec se proti nim strhla mela, která sociální sítě a média zachvátí jen jednou za čas. Během dvou dnů koncem ledna vyšly podle profesní statistiky v médiích o této dvojici dvě stovky v naprosté většině kriticky vyznívajících zpráv, fanoušci se odhlašují z jejich sítí a lidé na internetu jim v komentářích přejí smrt. A důvod celé té laviny odsouzení se dá podle veřejného mínění shrnout do čtyř slov: Spojili se s Babišem.

Podceněný start

↓ INZERCE

Video, které rozruch dvou mladých lidí známých ze sociálních sítí nastartovalo, už na tiktokovém účtu s názvem Strakovka nevisí. Úřad vlády ho po kritice a taky na ochranu obou influencerů ze stránky smazal. Když se tam poslední lednový čtvrtek navečer objevilo, uživatelé, zvědaví, jak vypadá nový účet Úřadu vlády založený na síti pro mladé lidi, v něm uviděli youtuberku Annu Šulcovou a jejího kamaráda Jakuba Gulaba, jak se procházejí po Strakově akademii. Anna ve videu komentuje, jak to v sídle vlády vypadá, kamera jede po řádce obrazů s premiéry na zdi, skočí na bustu Masaryka, Anna ukazuje pompézní lustr a taky výhled z okna a Jakub se prochází po zahradě a ukazuje, které okno je premiéra. Krátký šot – tehdy ještě bez slova vysvětlení, že tito dva mladí lidé natočili videa, v nichž vědci a lékaři vyvracejí často šířené dezinformace kolem vakcíny proti covidu, a vládě se ten nápad líbil – zapůsobil v komunitě influencerů, ale i mezi novináři výbušně: na sítích se vyrojily komentáře, že Anna Šulcová, nejsledovanější Češka na sociálních sítích, a influencer Jakub dělají reklamu vládě Andreje Babiše. Server Hlídač státu po chvíli našel v registru smluv objednávku, podle níž Úřad vlády zaplatí za „nákup reklamního prostoru na sociálních sítích“ 500 tisíc korun agentuře založené Gulabem, a tahle informace původní veřejný vzruch ještě posílila. Zkratka byla na světě: Šulcová s Gulabem se prodali za půl milionu Babišovi. Titulky zpráv hlásily, že „vláda dala influencerům půl milionu za kampaň na TikToku“.

Komu se mám zodpovídat jinému než sobě? (Jakub Gulab) Autor: Milan Jaroš

Další den, v pátek ráno, vyšla tisková zpráva Úřadu vlády, v níž se vysvětluje, že dva mladí influenceři přišli se scénářem, podle nějž pak sami natočili sérii sedmi videí proti očkovacím dezinformacím, úřadu se nápad líbil, tak jej podpořil nákupem reklamního prostoru na sítích YouTube, Instagram a TikTok, aby vytvořená videa měla v populaci větší dosah. A byl to i impulz pro úřad, aby si založil vlastní tiktokový účet. Na něm se samotná videa o dezinformacích o vakcíně objevila také až den po šotu ze Strakovky. „A to už bylo skoro jedno, stejně si lidé zafixovali, že jsme se spřáhli za peníze s vládou, i když my dva jsme z toho nikdy neměli mít ani korunu,“ říká Jakub Gulab.

Lavina veřejného pobouření už nešla argumenty zastavit.

Pohled na sítě Anny a Jakuba ukazuje, že tohle nebyla jejich první vzdělávací aktivita: oba už dřív „edukovali“ své fanoušky ohledně šikany, sexuálního obtěžování na internetu, domácího násilí během korony a o preventivních opatřeních proti koronaviru. Série proti dezinformacím měla být toho všeho logickým pokračováním. „Ale ten záměr pak bohužel zapadl, veškerou pozornost na sebe strhlo úvodní video ze Strakovky,“ říká Anna Šulcová. „S ním jsme udělali velkou chybu. Vůbec jsme ho neměli točit, nemělo s kampaní proti dezinformacím nic společného a jenom shodilo celou naši práci.“

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc