Twin Peaks plné bolesti
Maloměstská trilogie z Řečovic vrcholí feministickým závěrem
České maloměsto coby past na silné a provokativně jiné ženy je tématem, které spisovatelce Anně Bolavé vystačilo hned na tři romány. Ten poslední Před povodní završuje trilogii, která si originálně pohrává s globálně úspěšnými žánry i mýty malého českého rybníčku.
Když před pěti lety publikovala Anna Bolavá (vlastním jménem Bohumila Adamová) román Do tmy o samotářské překladatelce pohlcené sběrem bylin, která nepatří ani na vesnici, ani do města, zabodoval nejen u čtenářů, ale i kritiků a získal Magnesii Literu za prózu. V pokračování Ke dnu (2017) se od sběračky Anny posunula k těm, kteří její život tajně pozorovali zpoza odhrnutých záclon: dala čtenáři nahlédnout do talířů „obyčejných“ obyvatel Řečovic a jejich vztahy vyhrotila v detektivní zápletce.
Ke smyšleným Řečovicím inspirovaným jihočeskými Vodňany, jež autorka dobře zná, se vrací i ve třetím díle Před povodní a příběh rozlévá do hraničních území mezi lidským a nadpřirozeným. Do městské divočiny, kterou v její nečisté verzi představuje záhadnější i temnější než v jasně oddělených podobách přírody a města. Právě tam – podobně jako u Stephena Kinga ve slavném románu To – spočívá místo pro setkání s něčím prastarým; pro setkání s něčím, co může být podle Bolavé nejen zdrojem zhouby, ale také naděje na změnu.
Pulec ve mně
Na hraně těchto dvou světů balancuje Hana Strnadová, která se vrací do rodinné vily, aby se sama se sebou smířila a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu