K účasti na podnětné obohacující debatě, k potlachání v baru nebo také k přisednutí si do plného kupé cizích lidí, kde člověk vyslechne rozhovor, z něhož je mu výrazně trapně. Zhruba to je rozpětí zážitků, k nimž lze přirovnat pohyb na nové sociální sítí Clubhouse. Její start v českém prostředí způsobil v druhé půli ledna velký rozruch, a to i přesto, že její zdejší uživatelé se zatím počítají jen na tisíce.
Je to dáno nejen uměle vyvolanou exkluzivitou: v současnosti je dostupná pouze pro iPhone a vstoupit na ni může jen ten, kdo dostane pozvání od jiného uživatele. Převratnost Clubhousu spočívá v tom, že do prostředí sociálních sítí vrací lidský hlas. Není tu možnost psát zprávy nebo si posílat obrázky, pokud chce uživatel cokoli sdělit, musí mluvit. Vznikají tu debatní místnosti, kde se vše odehrává v reálném čase. Panelisté mluví, publikum poslouchá, případně se hlásí o slovo. Českému Clubhousu, který zatím není extra pestrý, dominují marketingová témata, vystupují tu notoricky známí influenceři, je tu dost oborových diskusí ze světa médií a popkultury, najdou se místnosti, kde se řeší bitcoin nebo sexuální zkušenosti. Někdy to je jako na motivační přednášce, někdy jako při hře vadí nevadí.
Clubhouse funguje sotva rok, globálně má dva miliony uživatelů, ale zažívá velký růst. Dobře se trefuje do rostoucí popularity podcastů a zvýšeného zájmu o mluvené slovo. Je to síť pro unavené oči, která dokáže umenšit pocit samoty při karanténních opatřeních. Zatím vše…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu