Škoda stojí, přispějeme
Výroba aut klesá, stát chystá pro továrny další odškodnění
K sérii problémů, jako jsou drahé energie, návrat koronaviru, děravý státní rozpočet a nejasný povolební přechod moci, čeká českou ekonomiku další zátěž.
Škoda Auto – největší firma v zemi – musí od tohoto pondělí kvůli nedostatku čipů „výrazně omezit, případně úplně zastavit“ výrobu ve všech třech českých továrnách, a to až do konce roku. V útlumu je i kolínská Toyota a následně také hustá síť výrobců součástek, kteří spolu s automobilkami tvoří páteř zdejší výrobní sféry.
„Z pohledu tržeb přijde český autoprůmysl kvůli čipové krizi minimálně o 200 miliard korun,“ odhaduje šéf Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Jde o novou prognózu dopočítanou minulý týden. Podle ní padá už jednou revidovaný předpoklad, že se letos v Česku vyrobí aspoň stejně aut jako v loňském roce, který byl už tak slabý kvůli dvěma vlnám pandemie. Nový letošní odhad mluví jen o milionu aut, což je proti předcovidovému normálu propad o 30 procent.
Čipy chybí skoro všem automobilkám. Škoda dostává příděly od centrály VW v Německu a je v nevýhodě kvůli tomu, že koncernu se vyplácí přednostně odbavit dražší auta s větší prodejní marží. Na plný výkon Škoda nejela ani v minulých měsících, ale aspoň vyráběla auta na sklad. Nyní mění strategii a místo dalšího vršení zásob se chce zaměřit na dokončení rozpracovaných aut. Těch má kolem 40 tisíc. Jejich dokončení však tolik práce nezabere. Nepotřební dělníci zůstávají doma za 80 procent mzdy.
Podobný režim plánují nasadit i dodavatelé, kde…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu