0:00
0:00
Kultura18. 7. 202114 minut

Kultura/mix

DĚLNÍCI KULTURY

Italský sochař Maurizio Cattelan před dvaceti lety zažil v New Yorku letecké útoky na WTC. Proslulý umělecký ironik, který nechal na papeže spadnout meteorit nebo dokázal prodat obyčejný banán přilepený na zeď za sto dvacet tisíc dolarů, chtěl tragédii připomenout pomníkem. V roce 2017 svůj návrh předložil Guggenheimovu muzeu, tomu se však jeho pojetí zdálo až „moc plné emocí“. Na Cattelanově velké výstavě v milánské galerii Pirelli HangarBicocca je nyní na návrhu pomníku vidět, co se na něm odborníkům nezdálo.

↓ INZERCE

Plastika má podobu černého monumentálního obelisku, do jehož vrcholku je zabořené rovněž černé letadlo. Zepředu věže čouhá jeho špička, zezadu ocasní plochy, z boků v ideálně vyvážené kompozici křídla. V českém prostoru podobné práce známe z podání (samozřejmě nikoli kvůli zvolené barvě) Davida Černého a část kritické obce si je navykla automaticky považovat za příliš prvoplánové. Se stejnými odsudky se ostatně setkává i Cattelan. Paradoxně čím víc je slyší, tím víc stoupá – oprávněně – jeho globální renomé.

Zajímavá je každopádně představa, že by se takové dílo v New Yorku skutečně realizovalo. Soudím, že pokud by se tak stalo, okamžitě by bylo jedním z nejpřitažlivějších cílů ve městě. Lidé by si před ním dělali veselá selfie a předháněli se, z kterého úhlu je monument pro Instagram nejvhodnější. Na smrti zachycené Cattelanem v čase je totiž cosi až nechutně elegantního: středověké zlověstné memento mori se tu mění v…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc