Není jednoduché stavět, lidé jsou v karanténách, nebylo jednoduché pro stavební firmy zabezpečovat pracovníky ze zahraničí,“ vysvětloval ministr dopravy Karel Havlíček v České televizi skutečnost, proč český stát loni postavil pouze 21 kilometrů nových dálnic. To je méně než o rok dříve (tehdy 34 kilometrů), ovšem o něco více než ve všech předchozích letech, v nichž hnutí ANO drželo rezort dopravy. V roce 2020 se zprovoznily vlastně jen dva nové úseky – na severní Moravě a ve středních Čechách.
Z uvedených čísel vyplývá, že pokud jde o vytoužené dálnice, Česko pokračuje v pomalé výstavbě. Zároveň však platí, že Babišova vláda v souladu se svými sliby tuhle práci trochu zrychlila. Vzhledem k dlouhé přípravě dálničních staveb se to ale ukáže teprve v dalších letech: v roce 2022 by mělo být dokončeno zhruba 100 kilometrů, v roce 2024 téměř rekordních 150 kilometrů. Ani to ale například neznamená, že se konečně dostaví první dálniční spojení Česka s Rakouskem. Na to bude potřeba si počkat podle plánů tuzemských silničářů minimálně do roku 2025.
Myslet na Přerov
Nicméně ať je to, jak je to, Babišova vláda vykazuje ohledně dálnic lepší výsledky než její předchůdkyně. V parlamentu navíc prosadila liniový zákon, který má stavbu dál urychlit. Rovněž vloni schválila pravidla pro první zapojení soukromých peněz (do dokončení dálnice z Prahy do Písku), o něž se neúspěšně pokoušelo několik minulých kabinetů.
Místo aby stát chybu uznal a ustoupil,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu