0:00
0:00
Kultura25. 10. 202010 minut

Hon na medvídka Pú

Ekonomické vydírání, nebo klasický byznys? Zábavní průmysl řeší, jak spolupracovat s autoritářskými zeměmi.

Těžko odolat. Miliarda a půl potenciálních diváků
dělá z Číny nejzajímavější trh současnosti.

Americký medvídek Pú se na rozdíl od českého Krtečka do Číny nepodívá. Přes cenzory, kteří pečlivě hlídají, co tamní obyvatelé uvidí v kinech nebo na svých obrazovkách, se nedostane žádný film, v němž se pohádková postavička objeví. Důvod je úsměvný, ale z pohledu čínské komunistické vlády jde o smrtelně vážnou záležitost. Nelíbí se jí, že je k baculatému méďovi se slabostí po med na sociálních sítích často satiricky přirovnáván současný čínský prezident Si Ťin-pching. K zahraničním filmovým producentům, kteří se chtějí dostat na obrovský čínský trh, taková nelibost vysílá jasnou zprávu. Hlídejte obsah svých filmů, ať nijak neuráží čínské autority, jinak se nedostanete k miliardě a půl potenciálních zákazníků. A Hollywood na ni poslední léta slyší. Vyhýbá se tématům, která čínská vláda nemá ráda, ať už je to Tchaj-wan nebo dalajlama.

Anglosaská média od Financial Times po odbornější Foreign Affairs si začala ochoty Hollywoodu ustupovat Číně intenzivněji všímat před několika lety. V současnosti podle zprávy amerického PEN klubu nazvané Natočeno v Hollywoodu, cenzurováno Čínou, založené na rozhovorech s lidmi zevnitř zábavního průmyslu, situace dospěla do stadia, kdy je „smířlivost vůči čínské vládě prostě běžná praxe“. Čína přitom není jediná. Podobně obezřetní jsou producenti i ve vztahu k Rusku. Kvůli rostoucí ekonomické síle Číny a její agresivní expanzionistické globální politice budí popsaná „běžná praxe“ obavy. Někteří ale vidí ve vztahu zábavního průmyslu a…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc