0:00
0:00
Kontext30. 8. 20206 minut

Tohle nesmíme zopakovat

S Klárou Laurenčíkovou o dětech, kterým v koronakrizi hrozí, že na ně zdejší školství zapomene

Klára Laurenčíková je speciální pedagožka a předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Externě přednáší na katedře speciální pedagogiky PedF UK. Je předsedkyní Vládního výboru pro práva dítěte.
Autor: Matěj Stránský

Co nového jste v koronakrizi zjistila o školství?

Nová situace nasvítila problémy, které byly dlouhodobě vnímány jen hrstkou expertů a neziskovek. Je to velká závislost úspěchu dětí ve škole na kvalitě rodinného prostředí. Jednoznačně se ukázalo, že děti z chudého prostředí bez přístupu k technologiím a bez motivace rodičů ze systému vzdělávání úplně vypadly. Víc než deset tisíc dětí nebylo podle zjištění České školní inspekce vůbec v kontaktu se školou. A k tomu inspekce mluví o deseti až patnácti procentech dětí, které neměly IT vybavení a nemohly zvládat on-line výuku.

↓ INZERCE

Ministerstvo školství posílá školám miliardu na notebooky, dělá to podle koeficientu, který počítá dvacet tisíc korun na jeden učitelský úvazek. Školy je většinou dají učitelům, a mohou je půjčovat i dětem. To by mohlo pomoci?

Ten koeficient nemůže moc fungovat, když tu máme školy s velkým počtem dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, kde je mnohem větší poptávka po počítači pro dítě než na školách, kde je třeba i větší počet učitelů, dostanou tedy daleko víc peněz, a zároveň mají znevýhodněných dětí třeba jen pár procent nebo skoro žádné. Podle mě ten výpočet není vůbec šťastný.

Co s tím?

Manuály pro ředitele škol i zákon o distančním vzdělávání, jak ho vláda v srpnu schválila, zapomíná na velkou skupinu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Chceme teď po ministerstvu, aby vznikla…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc