0:00
0:00
Kultura23. 8. 20209 minut

Inženýrský horor

Německý fotograf Henrik Spohler i tuzemská kniha Ocelová města berou diváka na místa, bez nichž se chod civilizace neobejde

Kontejnerový terminál Hamburk. (Henrik Spohler
ze série In Between)

Tohle vůbec není pěkná perspektiva,“ řekl podrážděně postarší muž na procházce se psem u pobřeží Atlantiku fotografovi, kterého tam potkal. Oslovený totiž nemířil objektivem na úchvatný horizont oceánu u španělského Bilbaa, který obdivují výletníci, ale do vnitrozemí, na bizarně vykousnutý kopec. Značná část hory byla neomaleně odtěžena, aby tu vzniklo místo pro skladování prázdných kontejnerů z nedalekého přístavu. Kvůli nedostatku místa pro transport musela ustoupit krajina.

Známý německý fotograf Henrik Spohler, jemuž se tato historka přihodila, je už na podobné reakce zvyklý. Posledních dvacet let totiž jeho tvorbu charakterizuje snaha převést do obrazu a zviditelnit ty infrastruktury každodenního života v globalizovaném světě, které často považujeme za neviditelné. Fotografoval tak úložiště dat a servery, na nichž se odehrává drtivá většina současné komunikace. V sérii The Third Day zachytil podobu extenzivního průmyslově pojímaného zemědělství sahajícího od Kalifornie přes Španělsko po Izrael, které umožňuje produkovat ovoce, zeleninu a květiny všeho druhu bez ohledu na roční období.

↓ INZERCE
Sklad prázdných kontejnerů v Bilbau. (Ze série In Between)

A v souboru In Between, který aktuálně vystavuje pražská Galerie Fotografic, se zase věnoval místům, jako jsou přístavy, překladiště kontejnerů, sklady a nákladní letiště. „Přestože zabírají obrovské plochy, zůstávají bez povšimnutí nejen proto, že na ně bývá vstup zakázán…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc