0:00
0:00
29. 12. 20194 minuty

Budovatel

Dvacet kilometrů nových dálnic versus snění za osm bilionů

Autor: Milan Jaroš

Dálnice z Prahy na jih do Strakonic končí kousek před Milínem. Městečko má obchvat, ale jen v podobě klasické dvouproudé silnice. Pozorný řidič si všimne, že přes ni vede nezvykle vyosený most, postavený kdysi tak, aby se pod něj v případě potřeby vešly dva jízdní pruhy navíc. Místo nich je ale zatím pod mostem jen tráva a širší krajnice. Na čtyřproudovku se čeká přes třicet let.

V novém Národním investičním plánu, který Andrej Babiš vystavil na web před Vánoci, je dostavba D4 uvedena jako jeden z prvních výdobytků. Do roka se má začít stavět, do čtyř let má být v tomto úseku hotovo. Jenže plány jsou jedna věc a výsledky věc druhá. Kdo se na zakletou komunikaci u Milína začne na příslušných úřadech vyptávat, zjistí, že termíny nejsou jisté. Jde o ilustraci celého Babišova projektu, který má plno tabulek, údernou grafiku v národních barvách a samozřejmě hodně prostoru na premiérově Facebooku. Život v Česku však v praxi zlepší jen pramálo.

↓ INZERCE

Pytel plný problémů

Ministerstva, kraje a obce dostaly za úkol nahlásit do plánu vše, co by chtěly do roku 2050. Výsledkem je soupis projektů za osm bilionů korun. Rozděleny jsou podle rezortů a regionů. Jenže takové členění existovalo i předtím, jen na každém úřadě zvlášť. Nyní se vše sesypalo na jednu hromadu. Vize, co má větší smysl a zda to či ono skutečně vznikne, chybí. Prioritních pilířů je deset, takže se do nich vejde vše, smysl pojmu priorita padá. Vysokorychlostní železnice mají stejnou váhu jako hokejové stadiony.…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc