Dva světy
Mezinárodní studie opět potvrdila, že rozdíly mezi zdejšími školami se nadále prohlubují
Podle čerstvého mezinárodního šetření PISA, které testovalo gramotnost patnáctiletých žáků za rok 2018, si Česká republika na první pohled polepšila. Akce se opakuje každé tři roky a testuje tzv. gramotnost v matematice, přírodovědě a ve čtení. Tentokrát proběhla v 79 zemích (mezi nimiž jsou také zástupci OECD a EU). Čeští žáci – pocházející jak ze základních škol, víceletých gymnázií, tak i z prvních ročníků středních škol včetně odborných učilišť – „skončili v mezinárodním srovnání jako průměrní až mírně nadprůměrní“. Nejhůř dopadli ve čtenářské gramotnosti, ale i tam došlo ke zlepšení o tři body (zatímco v roce 2015 dosáhli čeští žáci ve čtenářské gramotnosti v průměru 487 bodů, loni nasbírali 490 bodů). „Jde o zprůměrovaný výsledek za vybraný vzorek patnáctiletých žáků z celé republiky. Že se naše skóre o tři body zlepšilo, podle mne nic podstatného neříká,“ koriguje čísla vzdělávací expert Tomáš Feřtek. Klíčová je podle něj jiná věc: šetření dokazuje, že se stále nedaří řešit největší problém tuzemského vzdělávání, a tím je prohlubování rozdílů mezi zdejšími žáky.
Základní level
Rozdíly jsou podle šetření PISA v Česku zřejmé především ve dvou oblastech. Zaprvé se ukazuje, že dívky jsou v čtenářské gramotnosti většinově výrazně lepší než chlapci. Testy zkoumají v této oblasti hned několik úkolů, jako je čtení dlouhých textů a odpovídání na související otázky, sbírání informací z několika krátkých textů. Šetření reaguje na nové podmínky – část článků je podobná…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu