„Opilí turisté se chovají, jako by dobyli naše město“, hlásil minulý týden titulek britského deníku The Guardian, který citoval traumatizovanou obyvatelku pražského Starého Města. Článek o zhoubném vlivu masového turismu na české hlavní město byl ještě doplněn sloganem „Pád Prahy“. Jen krátce předtím vyšel na webu BBC podobný text, tentokrát s nadpisem „Jaké to je bydlet v přeturistizovaném městě“. Praha tam byla zařazená do společnosti s Amsterdamem, San Franciskem, Barcelonou a Torontem, které také trpí nájezdy turistů.
Je zřejmé, že letošní rok přinesl do mnohých měst nový pohled na hromadný turismus. V Praze dosáhl počet turistů loni osmi milionů, tedy o 2,2 milionu víc než v roce 2012. Letos se podle odhadů počítá s devíti miliony. Ty jsou neseny fenoménem instagramové turistiky, kdy sociální sítě nabízejí přednostně svým uživatelům fotky z míst, kde se lidé fotí nejčastěji. Tam potom jezdí mnozí jen proto, aby měli podobnou fotku také.
Masový turismus je tak hnaný motorem, který čím déle běží, tím víc energie dodává. To je podporováno letadly dost levnými na to, aby je nepřekvapilo zvýšení ceny kvůli zvažované dani z leteckého benzinu. A hlavním lákadlem zůstává česká jistota – levný alkohol.
Noční starosta Prahy Jan Štern nedávno označil tempo zvyšujícího se turismu do města za „šílené“ a „děsivé“. Praha, Český Krumlov a postupně další města se najednou učí přepólovat své myšlení a uvažovat o turismu jinak: už ne jako o zdroji peněz, který je třeba hýčkat,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu